دانشگاه شهرکرد برای نخستین بار در نظام رتبه بندی لایدن قرارگرفت

دانشگاه شهرکرد برای نخستین بار در نظام رتبه بندی لایدن قرارگرفت

به گزارش خبرگزاری گولوپ استان چهارمحال وبختیاری، معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد گفت: این دانشگاه با توجه به ظرفیت بالای علمی، در نظام رتبه بندی لایدن قرار گرفت.

دکتر احمد کیوانی افزود: رتبه‌بندی لایدن یکی از نظام‌های بین المللی رتبه‌بندی است و توسط مرکز علوم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند انجام می‌شود و هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس مجموعه‌ی پیچیده‌ای از شاخص‌های معتبر علم‌سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

به گفته وی: در سال ۲۰۲۴، دانشگاه‌های جهان با دو دسته شاخص، وابسته به اندازه و مستقل از اندازه در قالب ۴ معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در رتبه‌بندی لایدن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد گفت: اطلاعات مورد استفاده در این نظام رتبه‌بندی، از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در نمایه‌های پایگاه WoS است، بازه زمانی لحاظ شده در انتشارات دانشگاه‌ها ۲۰۲۲-۲۰۱۹ و استنادها تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌باشد. در این رتبه‌بندی تنها شکل انتشاراتی پذیرفته شده مقاله و مقاله مروری هستند و سایر قالب‌های انتشاراتی مانند کتاب و مقاله کنفرانس و… از بررسی حذف می‌شوند.

قابل ذکر است، که نظام رتبه‌بندی لایدن بر خلاف سایر نظام‌های رتبه‌بندی موجود در سطح دنیا، برای دانشگاه‌های حاضر در نظام خود رتبه‌ای واحد، محاسبه نمی‌کند، بلکه دانشگاه‌ها بر اساس معیارها و شاخص‌های موجود در نظام لایدن مورد رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

یکی از ویژگی‌های رتبه‌بندی لایدن این است که به دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تأثیر کلیه شاخص‌ها و وزن‌های مرتبط با آن‌ها است، اختصاص نمی‌دهد بلکه، برای کلیه دانشگاه‌ها در این شاخص‌ها نمرات و رتبه‌ها را جداگانه محاسبه و منتشر می‌کند.

46

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دانشگاه شهرکرد برای نخستین بار در نظام رتبه بندی لایدن قرارگرفت" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دانشگاه شهرکرد برای نخستین بار در نظام رتبه بندی لایدن قرارگرفت"، کلیک کنید.