جزییات دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت برای ایام محرم / نظارت مستمر بر پخت و توزیع نذورات

جزییات دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت برای ایام محرم / نظارت مستمر بر پخت و توزیع نذورات

معاونت بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، دستورالعمل بهداشت محیط در ایام سوگواری محرم و صفر ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد.

به گزارش گولوپ، با توجه به فرا رسیدن ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در کشور، کنترل عوامل محیطی به منظور حقظ و ارتقای سلامت عزاداران حسینی ضروری و نیازمند برنامه ریزی مناسب است. بنابراین نظارت بر رعایت موازین بهداشت فردی و محیطی در مساجد، تکایا و هیات‌ها و موکب‌ها به ویژه نظارت بر تهیه و توزیع نذورات در مراسم عزاداری جهت پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با آب و غذا بویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سیاست های برنامه در این دستورالعمل شامل هماهنگی و مشارکت‌های درون بخشی و بین بخشی، آموزش و اطلاع رسانی، پایش، نظارت و بازرسی بهداشتی و همچنین گزارش‌دهی است.

در این دستورالعمل ضمن تاکید بر آموزش و اطلاع رسانی عمومی در خصوص رعایت بهداشت فردی و استفاده مناسب از تاسیسات بهداشتی و خدماتی، رعایت بهداشت آب و موادغذایی و تهویه مناسب در محل‌های برگزاری عزاداری، در عین حال برنامه‌های بازرسی‌ بهداشتی از محل‌های برگزاری مراسم سوگواری و چگونگی فعالیت تیم‌های عملیاتی در این زمینه تشریح شده است.

در دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت بر نظارت بهداشتی مستمر بر پخت و توزیع مناسب غذا و نذورات موکب‌ها، هیات‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در ایام محرم و صفر وگزارش‌دهی به مسئولین استانی تاکید شده است.

بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت، هر گونه پخت و پز در هیات‌ها و موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی باشد. همچنین مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و از فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز یا بسته‌بندی شده مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی استفاده شود.

همچنین وزارت بهداشت در این ابلاغیه تاکید کرده است که ذبح و قربانی در جلوی هیات‌ها انجام نشود و همچنین در پخت و پز از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز سازمان غذا و دارو و روغن‌های با ترانس پایین استفاده شود.

وزارت بهداشت همچنین اعلام داشته که از بسته‌بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خودداری شود و در استفاده از ظروف یکبار مصرف، از ظروف فاقد مجوز و ظروف پلاستیکی شفاف و نازک در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده خودداری شود. همچنین تاکید شده که هیات‌ها از توزیع آب، شربت یا شیر فاقد بسته‌بندی در بین دسته‌های عزاداری و مراسم خودداری کنند.

طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت، محل‌های برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باید با نصب تابلوها یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع‌آوری زیرسیگاری‌ها، از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف خودداری کنند.

پایان خبر گولوپ
 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جزییات دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت برای ایام محرم / نظارت مستمر بر پخت و توزیع نذورات" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جزییات دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت برای ایام محرم / نظارت مستمر بر پخت و توزیع نذورات"، کلیک کنید.