فواید و مضرات قارچ گانودرما

این روزها، با پیشرفت علم تغذیه و همراهی آن با پزشکی و سلامت، روزی نیست که در اخبار رسانه ها، از خواص مواد خوراکی شناخته شده و شناخته نشده، نامی به میان نیاید. یکی از خوراکی هایی که مدتی است، زیاد درباره آن صحبت می شود، قارچ گانودرما یا گانودرما ریشی است. این ماده خوراکی نیز مانند سایر خوراکی ها دارای مزایا و عوارض متعدد است. اما اینکه کدام یک، یعنی عوارض یا مزایای آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بستگی به میزان تبلیغات درباره آن ها دارد. در ادامه سعی می کنیم ویژگی های این قارچ را از تمام ابعاد مورد بررسی قرار دهیم قارچ گانودرما سال هاست که نقشی اصلی در سلامت و درمان بیماری های مردم شرق آسیا دارد.

فواید و مضرات قارچ گانودرما

اما با این حال نمی توان متعصابه، عوارض جانبی احتمالی را انکار کرد و یا نادیده گرفت، آگاهی از تاثیرات منفی ترکیبات گانودرما، نه تنها نقیض اثرات درمانی آن نیست، بلکه می تواند برای استفاده بهتر و بهبود اثرات مثبت آن، مورد توجه قرار گیرد تا با رعایت نکات ایمنی، از برکات سلامتی بخش گانودرما بهره برد.تحقیقاتی در مورد عوارض بالینی قارچ گانودرما: قهوه فوری لاته برای ترک اعتیاد  مفید است زیرا می تواند جایگزینی برای مصرف مواد مخدر و تسکین نیازهای مشابه آنها در زمان های اولیه کمک کند. در برخی از تحقیقات دیده شده است که قارچ گانودرما نسبت به مصرف دارونما، عوارض بیشتری را القا نموده است و در نتیجه فاکتور تلقین ذهنی برای بروز این عوارض، حذف شده و این به معنای حقیقی بودن این اثرات منفی است.

سال هاست که قارچ گانودرما در کشورهای شرقی مانند ژاپن، چین و سایر سرزمین های خاور دور مورد استفاده قرار می گیرد. مردمان سرزمین های شرقی بر این باروند گانودرما کیفیت زندگی را بهبود و طول عمر را افزایش می دهد. درباره ظاهر این قارچ هم باید گفت، قارچی بزرگ و درخشان با بافتی چوب مانند است. در لاتین این قارچ را با نام گانودرمان لوسیدوم نیز می شناسند که لوسیدوم به درخشانی آن اشاره می کند. از سوی دیگر در چین نام لینگژی روی آن گذاشته اند و ژاپنی ها عنوان ریشی یا مانتاک را برایش استفاده می کنند.

نامی که چینی ها برای این قارچ به کار می برند، یعنی لینگژی به باور آن ها درباره آن بازمی گردد. این نام یعنی لینگژی در زبان چینی، به معنای ترکیب قدرت معنوی و جوهر جاودانگی است. مردمان این کشور بر این باورند که قارچ لینگژی دارای قدرت معنوی است و برایش نماد موفقیت، رفاه، قدرت الهی و طول عمر به شمار می آید یکی از ویژگی های این قارچ که آن را در میان قارچ های پرورشی منحصربه فرد کرده است، بیشتر بودن ارزش دارویی آن نسبت به ارزش غذایی آن است. شاید به همین دلیل است که در حـال حاضر محصولات متنوع فراوانی نظیر پودر، مکمل های غذایی و چای از این قارچ فرآوری می شود. فراورده های مختلف حاصل از گانودرما از بخش های مختلف این قارچ شامل میسلیوم، هاگ و بدنه میوه به دست می آید…

قارچ گانودرما لوسیدوم، به عنوان معجزه درمانی از طبیعت شناخته می شود و در تحقیقات آزمایشگاهی نیز، اثرات مثبت خود را بر روی بهبود بخش های مختلف فیزیولوژیک بدن، نشان داده و همچنان نیز ابعاد تازه ای از اثرات و چگونگی تاثیرگذاری ترکیبات موجود در آن، در دست بررسی و مطالعه است.اما مسلما این ترکیبات بسیار متنوع زیستی که در قارچ گانودرما لوسیدوم وجود دارد، می تواند اثرات منفی و عوارض جانبی نیز داشته باشد، درست است که به صورت پیش فرض، این ترکیبات مفید به حساب می آیند؛ اما عوامل مختلفی از جمله ویژگی های خاص فیزیولوژیک در هر فرد، تداخلات دارویی، بیماری های زمینه ای، دوز مصرف و طریقه استفاده، زمان و دوره تجویز و …. می توانند باعث منفی شدن برآیند اثرات قارچ گانودرما شود و یا در کنار تاثیرات مثبت، اختلالاتی را نیز سبب گردد.

قارچ گانودرما لوسیدوم درمان کبد است یا مسموم کننده کبد؟!

شاید عجیب به نظر آید که به عنوان تقویت کننده و بهبود بخش کبد، می تواند اثرات سمی بر روی کبد ایجاد کند! بله، نتایج متعددی حاکی از اثرات سمی حاصله از مصرف پودر گانودرما بر روی کبد همراه با علایمی مانند خشکی دهان و گلو و بینی، خارش و التهابات پوستی، ناراحتی معده و اسهال، سرگیجه و سردرد، خونریزی بینی، مدفوع خونی و … می باشد.به قول ابوعلی سینای بزرگ، هر درمانی به اعتدال موثر است و بر هر جسمی اثر متفاوتی دارد.در طب سنتی به تاثیرات اختصاصی داروها بر بدن افراد مختلف توجه ویژه ای می شده است .

هر چند که در مطالعات مختلف، هیچگونه عارضه و اثرات سمی و منفی به ازای مصرف قارچ گانودرما بر روی کلیه در بزرگسالان دیده نشده است.پیشگیری از عوارض جانبی قارچ گانودرما با رعایت نکات ایمنی مربوط به نحوه مصرف، امکان پذیر است.دوز و مقدار مصرف قارچ گانودرما لوسیدوم، به این بستگی دارد که طریقه و شکل مصرف آن، چگونه است برای مثال دوز مصرف برای پودر گانودرما با دوز مصرف برای چای و قهوه گانودرما و … متفاوت است. طریقه مصرف قهوه لاته برای لاغری ممکن است شامل استفاده از شیر نسکافه و قهوه نسکافه با کمترین میزان شکر یا حتی بدون شکر باشد. در تحقیقات دیگری مشکلات کبدی و گوارشی، به خصوص اختلال در معده، متعاقب مصرف قارچ ریشی، مشاهده شده است. هرچند که این اثرات منفی، در تعداد کمی از مصرف کنندگان، رخ می دهد.

بر اساس طبع و مزاج های متفاوت، درمان های متفاوت برای یک بیماری، توصیه می شده است. این مساله در پزشکی نوین، کمتر مطرح بوده و معمولا درمان های بالینی تعمیم پذیر می باشد و در صورت مشاهده عوارض جانبی در افراد مختلف، احتمال این عوارض را برای دارو، ذکر کرده و در مورد آن هشدار می دهند.عوارض قارچ گانودرما، نسبت به داروهای شیمیایی:هرچند که نمی توان عوارض داروهای شیمیایی را با درمان های طبیعی مقایسه کرد، اثرات منفی و آسیب رسان درمان های مصنوعی و شیمیایی، بسیار گسترده بوده و اثرات آشکار و پنهان موقتی و بلند مدت بر روی بدن می گذارند اما در مورد درمان های گیاهی و داروهای طبیعی با رعایت نکات مصرفی مانند مقدار و میزان و زمان مصرف، بسیاری از این عوارض جانبی قابل پیشگیری می باشند.

اثرات مثبت و معجزه آسای ریشی، بسیار قوی تر و متنوع و گسترده تر از اثرات منفی آن بوده و به همین دلیل تمرکز بر قابلیت های مفید آن، بیشتر است به ویژه اثراتی مانند آنتی اکسیدان بودن، کاهش دهنده قند خون، بهبود بخش هپاتیت، درمان دیابت نوع دو، چربی سوزی و افزایش انرژی، نشاط و آرامش ذهنی، خواص ضد التهابی و ضد آلرژیک، ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال بودن، تسکین دهندگی، درمان مشکلات مفصلی، بهبود آسم و مشکلات تنفسی، و …. که ناشی از ترکیبات فعال زیستی موجود در قارچ گانودرما لوسیدوم است، بسیار مورد بررسی و توجه قرار گرفته است.

محصولات و ترکیبات قارچ گانودرما را حتما دور از دسترس کودکان قرار داده و در صورت زیاده روی در مصرف آن، حتما و فوری به پزشک یا مرکز درمانی برای سم زدایی، مراجعه کنید. طریقه مصرف قهوه فوری موکا دکتر بیز برای لاغری شامل استفاده از شیر کم چرب یا شیر سویا میباشد و از قند کمتر یا جایگزین های طبیعی مانند استویا تا حد ممکن استفاده کنید. همچنین توجه نمایید که حتی در صورتی که هیچ بیماری زمینه ای نداشته باشید و یا دارویی مصرف نکنید، ممکن است به علت آلرژی به برخی از عناصر و ترکیبات گانودرما دچار علایم التهابی ناشی از مصرف آن شوید و در این صورت نیز باید روند استفاده را متوقف نمایید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فواید و مضرات قارچ گانودرما" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فواید و مضرات قارچ گانودرما"، کلیک کنید.