حسنی آهنگر در گفت وگو با گولوپ:
رییس دانشگاه امام حسین(ع) گفت: در به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور باید مشخص شود که استادان چه ماموریتی طی پنج الی ده سال دارند.
محمدرضا حسنی آهنگر رییس دانشگاه امام حسین (ع) در گفت وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری گولوپ، در مورد نقش اساتید برای ایجاد ماموریت گرایی دانشگاه ها اظهار کرد: در به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور ماموریت دانشگاه ها، باید مشخص شود که هر دانشگاه چه کاری می خواهد انجام دهد.
حسنی آهنگر بیان کرد: در برنامه ریزی کلان تحقق نقشه جامع علمی کشور، باید وزارت علوم و وزارت بهداشت ذیل آن سیاست کلان نقشه جامع بگویند دانشگاه ها چه کاری می خواهند انجام دهند و نقش دانشگاه در ماموریت موردنظر مشخص شود.
وی افزود: وقتی دانشگاه ها ماموریت گرا شوند و مشخص شود چه کاری می خواهند انجام دهند آنگاه نقشه جامع هر دانشگاه باید بین دانشکده های مختلف تقسیم و بعد در دانشکده ها بین گروه های علمی مختلف تقسیم شود و گروه های علمی که نقشه هایشان را مشخص کردند، کرسی تخصصی استادان معلوم می شود.
حسنی آهنگر تاکید کرد: استاد ان بر اساس کرسی تخصصی که دارند مشخص می شود چه ماموریتی طی پنج الی ده سال می خواهند انجام دهند و برای گرفتن ترفیع پایه، نقشه سال آن استاد معلوم می شود یعنی باید مشخص شود استادان بر اساس کرسی تخصصی در نقشه دانشگاه خود و دانشگاه آن استاد در کلان نقشه جامع علمی کشور چه ماموریتی دارند.
رییس دانشگاه امام حسین (ع) گفت: این نقشه یک آمایش سرزمینی برای نقش آفرینی دانشگاه در ایران اسلامی را دارد و یک آمایش تمدنی برای ایفای نقش دانشگاه در محیط بین الملل دارد که به نظرم این یک کار مهمی است که شورای انقلاب فرهنگی در قالب نقشه جامع علمی کشور انجام داده است. ولی آن تقسیم کار ملی و نگاشت ملی را بین وزارت علوم و وزارت بهداشت به همراه دانشگاه ها انجام نشده است که این حلقه مفقوده ماجرا است که بر اساس آن ماموریت گرایی استاد ها معلوم می شود.
وی ادامه داد: اینکه استاد در ادامه کار خود برای هدایت دانشجو یان در رساله ها و پایان نامه هایشان بر اساس آن ماموریتی که برای استاد تعریف شده است، چه رساله ای و پایان نامه ای را تعریف کند و دانشجو بر اساس نیاز جامعه یا نیاز کشور (چه نیاز حال و چه نیاز آینده) کدام ماموریت را انجام بدهد و ایفای نقش کند فوق العاده مهم است.
رییس دانشگاه امام حسین (ع) در مورد اینکه در نقشه جامع باید اولویت ها را با چه راهبردی در نظر بگیریم گفت: به نظرم بنده رصد و آینده پژوهی لازم است و بر اساس تجربیات 45 سال انقلاب اسلامی و رصد آینده پژوهی به عنوان دیده بان آینده مشخص شود که در سال 2050 جهان به چه سمتی می رود و آینده ما چه می شود؛ بنابراین آن آینده ای را که ترسیم و کشف می کنیم، اولویت های ما را در فناوری مشخص می کند.
حسنی آهنگر در مورد رصدخانه علم و فناوری که قرار بود در دانشگاه امام حسین(ع) راه اندازی شود اظهار کرد: رصدخانه راه اندازی شده است و بر اساس آن نقشه نوشته شده است و اولویت های فناوری های نرم خیلی بااهمیت بیشتر و اولویت های فناوری سخت نیز در حوزه های هوش مصنوعی، کوانتوم، میکروالکترونیک و مواد پیشرفته و لیزر و… را تعریف کردیم و بر اساس آن عمل می کنیم.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "در به روزرسانی نقشه جامع علمی باید ماموریت اساتید مشخص شود" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "در به روزرسانی نقشه جامع علمی باید ماموریت اساتید مشخص شود"، کلیک کنید.