مهدی زندیه که این روزها همراه با آیدین تمبرچی نمایش «آن برد» را اجرا می کند، با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره تیاتر «هم آغاز» که سبب شد هنرمندان جوان به تیاتر شهر راه یابند، تاکید کرد که چنین جشنواره هایی هرگز جای خالی جشنواره تیاتر دانشگاهی را پر نمی کنند.
این کارگردان جوان در گفتگو با گولوپ با ارایه توضیحاتی درباره ویژگی های نمایش خود، خاطرنشان کرد که پیامدهای منفی تعطیلی جشنواره تیاتر دانشگاهی در سال های آینده گریبان تیاتر ما را خواهد گرفت.
زندیه در آغاز درباره پرداختن به موضوع مهاجرت در نمایشش گفت: مهاجرت، یکی از تم های نمایش ماست. اما ما بیشتر نگاهی روانکاوانه داریم و می خواستیم به این مساله بپردازیم که گاهی در زندگی متوجه نمی شویم از کجا ضربه می خوریم. اما کسانی که تراپی می کنند و سهولتی در کارشان ایجاد می شود، بعد از گشایش گره های زندگی شان فکر می کنند، مشکل شان آنچنان هم بغرنج و پیچیده نبوده ولی رسیدن به این نقطه، بسیار سخت است.
او ادامه داد: موضوع دیگری که به آن توجه داریم، سرخوردگی در دو نسل گوناگون است که به نظر می رسد تجربه های تاریخی آن دو تکرار می شود. ضمن اینکه گاهی در زندگی متوجه نیستیم چه چیزهایی داریم و ساده انگارانه از کنار همه چیز عبور می کنیم.
زندیه درباره شیوه اجرایی این نمایش نیز گفت: اجرای ما خیلی مینی مالیستی است و بازی ها برای لحظاتی از بستر ریال خارج می شود.
او که به واسطه حضور و برگزیده شدن در جشنواره تیاتر «هم آغاز» فرصت اجرای کار در مجموعه تیاتر شهر را پیدا کرده، با تاکید بر جایگاه مهم تیاتر شهر در تیاتر کشورمان افزود: غبطه می خورم که چرا چندین تیاتر شهر نداریم. تیاتر شهر گویی خانه اهل تیاتر است. البته در گذشته راه یابی به آن برای جوانان بسیار دشوار بود. امثال ما که تحصیل کرده تیاتر هستیم و در این زمینه هم کار کرده ایم، بعد از چندین بار مراجعه به تیاتر شهر، حتی برای یک سلام و عیلک هم تحویل مان نمی گرفتند. اما دیده ایم کسانی در این مجموعه روی صحنه رفته اند که اولین نمایش خود را کارگردانی می کنند و به دلیل مناسباتی غیر حرفه ای به تیاتر شهر راه یافته اند. در حالیکه قبلا برگزیدگان جشنواره تیاتر دانشگاهی که به جشنواره فجر راه پیدا می کردند، امکان اجرای نمایش در تیاتر شهر براشان فراهم می شد.
زندیه در ادامه با ابراز تاسف فراوان از تعطیلی جشنواره تیاتر دانشگاهی ادامه داد: مهم ترین جشنواره تیاتری ما جشنواره تیاتر دانشگاهی است.حتی جشنواره فجر هم تاثیرگذاری این جشنواره را ندارد. متاسفم که بعدا مشخص خواهد شد که از بین بردن جشنواره دانشگاهی چه عاقبت بدی داشته است! با این وضعیت، هیچ سرنوشتی خوبی برای تیاتر کشورمان پیش بینی نمی شود.
او که سال 95 جزو برگزیدگان جشنواره تیاتر دانشگاهی بوده، یادآوری کرد: ما به همراه آیدین تمبرچی در بخش نمایشنامه نویسی استاد رادی، دیپلم افتخار گرفتیم و قرار بود وزارت علوم، نمایشنامه های برگزیده را منتشر کند اما دریغ از حتی یک تماس! کاری که با ما کردند، حتی خلف وعده هم نبود بلکه علنا دروغ بود چون هرگز نمایشنامه های ما را چاپ نکردند، در حالیکه چنین تعهدی داشتند.
زندیه ادامه داد: جشنواره تیاتر «هم آغاز» جشنواره ای استاندارد بود اما هرگز نمی تواند جای خالی جشنواره تیاتر دانشگاهی را پر کند. این جشنواره قدمت بسیاری داشت و در سطح بین المللی برگزار می شد. متاسفانه ما همیشه چرخ را باید از نو اختراع کنیم. مسیولان ما به جای تعطیلی جشنواره تیاتر دانشگاهی، باید به فکر گسترده کردن و تقویت آن می بودند اما متاسفانه فرهنگ و هنر، هرگز اولویت شان نبوده است. وقتی در کشور 80 میلیونی ما شمارگان چاپ کتاب به 300 می رسد، دیگر حرفی برای گفتن نمی ماند.
نمایش «آن برد» به نویسندگی و کارگردانی مشترک مهدی زندیه و آیدین تمبرچی به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره تیاتر «هم آغاز» هر شب ساعت 18 در تالار قشقایی مجموعه تیاتر شهر روی صحنه می رود.
در خلاصه داستان این نمایش که با بازی مهدی زندیه و نیکو بستانی به صحنه می رود، آمده: «ماهی قصد دارد از طریق ازدواج با دیلن، شخصیت متد آموزشی زبان انگلیسی به این کشور مهاجرت کند. پرویز، پدرش و آموزش دهنده این متد، مخالف است. مخالفت وی به بازشدن نقاط تاریک روابط ختم می شود.»
پایان خبر گولوپ
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هشداری جدی درباره عاقبت ناخوش یک تصمیم گیری غلط" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هشداری جدی درباره عاقبت ناخوش یک تصمیم گیری غلط"، کلیک کنید.