نمونه متن وکالت نامه دستی | فرمت صحیح و دانلود رایگان

نمونه متن وکالت نامه دستی | فرمت صحیح و دانلود رایگان

نمونه متن وکالت نامه دستی

وکالت نامه دستی سندی غیررسمی است که به شما کمک می کند کارهای اداری، بانکی یا حتی فروش جزئی را به فردی مطمئن بسپارید. این مقاله یک راهنمای کامل و گام به گام است تا با خیال راحت و بدون نگرانی بابت مشکلات حقوقی، خودتان یک نمونه متن وکالت نامه دستی بنویسید که کاملاً معتبر باشد. با این راهنما یاد می گیرید چطور یک وکالت نامه دستی بنویسید که هم کارتان را راه بیندازد و هم بعدها برایتان دردسر درست نکند.

اصلا وکالت نامه دستی چی هست و به چه دردی می خوره؟

بیایید رک و راست بگوییم، وکالت نامه دستی یعنی اینکه شما به یکی از رفیق های شفیق، اعضای خانواده یا همکارهای مورد اعتمادتان، اجازه می دهید تا کارهای خاصی را به نمایندگی از شما انجام دهد. فکر کنید مثلاً وقت ندارید بروید اداره گواهی نامه بگیرید یا چک بانکی را نقد کنید، خب اینجا وکالت نامه دستی مثل یک فرشته نجات به کمکتان می آید. این جور وکالت نامه ها نیازی به دفترخانه و هزینه های اضافی ندارند، اما برای اینکه کار دستتان ندهند و اعتبار وکالت نامه دستی زیر سوال نرود، باید یک سری اصول و قواعد را حسابی رعایت کنید.

محتوای این وکالت نامه ها معمولاً ساده تر و کمتر از وکالت نامه های رسمی است و بیشتر برای کارهایی با حجم و اهمیت کمتر استفاده می شود. مثلاً اگر می خواهید یک نفر به جای شما بسته پستی را تحویل بگیرد، یا یک مدارک اداری ساده را پیگیری کند، یا حتی یک حساب بانکی مشخص را مدیریت کند، نمونه وکالت نامه کاری دستی می تواند به کارتان بیاید. این نوع وکالت نامه ها برای کسانی که به دفترخانه دسترسی ندارند، عجله دارند یا کارهایشان خیلی پیچیده نیست، یک گزینه عالی و سریع است.

چرا ممکنه به وکالت نامه دستی نیاز پیدا کنیم؟

شاید پیش خودتان بگویید خب چرا از همان وکالت نامه رسمی استفاده نکنیم؟ راستش را بخواهید، دلایل زیادی وجود دارد که ما را به سمت وکالت نامه دستی بدون محضری سوق می دهد:

  • فوری بودن کار: گاهی وقت ها زمان ندارید که بروید دفتر اسناد رسمی و یک وکالت نامه رسمی بگیرید. مثلاً باید یک کار اداری را فوراً انجام دهید.
  • دسترسی محدود: شاید در منطقه ای زندگی می کنید که دسترسی به دفترخانه سخت است، یا خارج از کشور هستید و نمی توانید به راحتی به سفارت مراجعه کنید.
  • سادگی امور: برای کارهای ساده ای مثل گرفتن یک بسته، پیگیری یک نامه یا برداشت پول از حساب در حد مبلغ کم، نیازی به تشریفات پیچیده وکالت نامه رسمی نیست.
  • کاهش هزینه ها: وکالت نامه های رسمی هزینه دارند، در حالی که نحوه نوشتن وکالت نامه دستی کاملاً رایگان است.
  • روابط نزدیک: وقتی به دوست یا یکی از اعضای خانواده تان وکالت می دهید، شاید ترجیح دهید که کارها را خودمانی تر و سریع تر انجام دهید.

با این تفاسیر، می بینید که متن وکالت نامه دستی جامع می تواند در شرایط خاص، خیلی هم کاربردی و مفید باشد.

آیا وکالت نامه دستی اعتبار قانونی داره؟ آره، ولی با چند تا اما و اگر

اینجا می رسیم به قسمت حساس ماجرا. خیلی ها فکر می کنند چون وکالت نامه دستی تو دفترخونه ثبت نشده، پس اصلاً اعتبار نداره. این فکر تا حدودی غلطه! وکالت نامه دستی در قانون ما (مخصوصاً قانون مدنی) معتبر شناخته میشه، اما خب یک سری شرایط و ضوابط داره که اگه رعایت نشن، ممکنه بعداً سرتون به دردسر بخوره. اصل ماجرا اینه که شرایط صحت وکالت نامه دستی باید کاملاً رعایت بشه.

مبانی حقوقی اعتبار وکالت نامه دستی چی میگه؟

قانون مدنی ما، وکالت رو یک نوع قرارداد می دونه. یعنی مثل هر قرارداد دیگه ای، اگه شرایط لازم برای درست بودن یک قرارداد رو داشته باشه، معتبره. مثلاً ماده ۶۵۶ قانون مدنی می گه: «وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید.» اینجا دیگه نگفته حتماً باید تو دفترخونه باشه یا فلان مهر رو بخوره. مهم اینه که اراده و قصد طرفین وجود داشته باشه.

چه شرایطی لازمه تا وکالت نامه دستی ما معتبر باشه؟

برای اینکه وکالت نامه تون از نظر قانونی بی اشکال باشه، این چند تا مورد رو حتماً رعایت کنید:

  1. قصد و رضا طرفین (موکل و وکیل): هم شما که وکالت می دید (موکل) و هم کسی که وکالت می گیره (وکیل)، باید واقعاً بخواهید که این کار انجام بشه. یعنی از ته دل راضی باشید و کسی هم بهتون زور نگفته باشه.
  2. اهلیت طرفین (بالغ، عاقل و رشید): این یعنی هم موکل و هم وکیل باید بالغ (بالای ۱۸ سال)، عاقل و رشید باشن. رشید یعنی بتونن اموال و کارهای خودشون رو اداره کنن و ندونسته ضرر نزنن به خودشون.
  3. معین بودن موضوع وکالت: دقیقاً باید مشخص کنید که وکیل قراره چه کاری رو انجام بده. از کلی گویی پرهیز کنید. مثلاً نگید انجام تمام امور من. بگید دریافت فلان سند از فلان اداره.
  4. مشروعیت جهت (مورد وکالت نباید نامشروع باشه): یعنی کاری که قراره وکیل انجام بده، نباید خلاف قانون و شرع باشه. مثلاً نمی تونید برای دزدی یا کارهای غیرقانونی وکالت بدید!

یادتان باشد، هرچقدر هم که به طرف مقابل اعتماد دارید، وکالت نامه دستی را سرسری نگیرید و تمام جزئیات و شرایط قانونی را در آن رعایت کنید. این یک سند حقوقی است که می تواند عواقب جدی داشته باشد.

نقش امضا و حضور شهود در اعتبار وکالت نامه دستی

اینجاست که کار وکالت نامه دستی کمی محکم تر میشه. هرچند که قانون صریحاً نگفته وکالت نامه دستی حتماً باید شاهد داشته باشه، اما برای اینکه در آینده کسی نتونه حرف شما رو زیر سوال ببره یا ادعا کنه که این امضا مال من نیست، حضور شاهد خیلی خیلی مهمه. دو تا شاهد معتبر (که مشخصاتشون رو هم زیر امضاها بنویسید) می تونن در صورت بروز مشکل، گواهی بدن که وکالت نامه در حضور اون ها و با رضایت طرفین امضا شده. پس حتماً دنبال وکالت نامه دستی با شاهد باشید.

امضای موکل و وکیل هم که لازمه. بدون امضا، سند هیچ اعتباری نداره. بهتره که علاوه بر امضا، اثر انگشت هم از موکل و وکیل گرفته بشه تا جای هیچ شکی باقی نمونه.

کجاها وکالت نامه دستی رو قبول می کنن؟ کجاها نه؟

این یکی از سوالات پرتکراره. واقعیت اینه که خیلی از ادارات و نهادها وکالت نامه دستی رو برای کارهای ساده قبول می کنن. مثلاً:

  • بعضی از بانک ها برای برداشت وجه با مبلغ کم (حتماً با مسئول شعبه هماهنگ کنید).
  • ادارات پست برای تحویل بسته ها و مرسولات.
  • بعضی از سازمان ها برای پیگیری مدارک غیرمالی و غیرمهم.
  • شرکت های خصوصی برای انجام کارهای اداری داخلی.

اما یه سری جاها هم هست که به هیچ عنوان وکالت نامه دستی رو قبول نمی کنن و حتماً وکالت نامه رسمی می خوان. مثل:

  • معاملات ملکی (خرید و فروش خانه، زمین، رهن و اجاره با مبالغ بالا).
  • انتقال سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی.
  • امور مربوط به ازدواج و طلاق.
  • پیگیری پرونده های قضایی مهم در دادگاه ها (مگر اینکه به وکیل دادگستری وکالت رسمی بدهید).
  • ثبت شرکت ها و تغییرات اساسنامه.

پس قبل از اینکه عجله کنید و نمونه متن وکالت نامه دستی رو بنویسید، حتماً از اداره یا نهاد مربوطه بپرسید که آیا وکالت نامه دستی رو قبول می کنن یا نه. اینجوری از کلی دردسر و رفت و آمد اضافه جلوگیری می کنید.

قدم به قدم تا نوشتن یک وکالت نامه دستی بی عیب و نقص

حالا که فهمیدیم وکالت نامه دستی چیه و کجاها به کار میاد، وقتشه دست به قلم بشیم و یه نمونه خوبش رو بنویسیم. این بخش راهنمای کامل و گام به گام برای نحوه نوشتن وکالت نامه دستی است که به شما کمک می کنه تا خودتون یه وکالت نامه کامل و مطمئن تنظیم کنید.

۱. عنوان وکالت نامه: چطور عنوانی واضح و گویا انتخاب کنیم؟

اولین چیزی که به چشم می خوره، عنوان وکالت نامه است. باید جوری بنویسید که از همون اول معلوم بشه این چیه و برای چه کاریه. مثلاً:

  • «وکالت نامه کاری دستی»
  • «وکالت نامه امور بانکی»
  • «وکالت نامه فروش خودرو» (با قید دستی بودن)
  • «وکالت نامه برای پیگیری امور اداری»

همین عناوین ساده، خودشون خیلی چیزها رو روشن می کنن و از سردرگمی جلوگیری می شه.

۲. مشخصات کامل طرفین (موکل و وکیل): دقت، دقت، دقت!

این بخش ستون فقرات وکالت نامه است. کوچک ترین اشتباه در این قسمت می تونه کل وکالت نامه رو زیر سوال ببره. پس با حوصله و دقت فراوان، اطلاعات زیر رو هم برای خودتون (موکل) و هم برای کسی که بهش وکالت می دید (وکیل) بنویسید:

  • نام و نام خانوادگی
  • نام پدر
  • شماره ملی (خیلی مهمه، حتماً وارد کنید!)
  • تاریخ تولد
  • آدرس کامل و دقیق (همراه با کد پستی)
  • شماره تماس (تلفن همراه و ثابت)

تمام این اطلاعات رو عیناً از روی کارت ملی یا شناسنامه طرفین کپی کنید. برای اطمینان بیشتر، می توانید یک کپی از کارت ملی هر دو نفر را هم به وکالت نامه ضمیمه کنید.

۳. موضوع وکالت: دقیق و شفاف، نه کلی گو!

اینجا جاییه که باید تمام اختیاراتی که می خواهید به وکیل بدید رو مو به مو و با جزئیات کامل بنویسید. از به کار بردن جملات مبهم و کلی مثل انجام تمامی امور مربوط به اینجانب خودداری کنید. هر کاری که وکیل قرار است انجام دهد، باید به صورت جداگانه و با ذکر جزئیات بیاید. مثلاً:

  • به جای امور بانکی بنویسید: برداشت وجه از حساب شماره [شماره حساب] تا سقف [مبلغ مشخص] ریال، امضای فرم های مربوط به افتتاح حساب جدید در بانک [نام بانک]، دریافت دسته چک.
  • به جای امور اداری بنویسید: مراجعه به اداره ثبت احوال جهت دریافت شناسنامه/کارت ملی هوشمند، پیگیری پرونده اداری شماره [شماره پرونده] در اداره [نام اداره] و امضای فرم های مربوطه.
  • برای فروش خودرو: مذاکره جهت فروش خودروی سواری [نام خودرو] مدل [مدل] رنگ [رنگ] به شماره پلاک [شماره پلاک] و شماره شاسی [شماره شاسی] و شماره موتور [شماره موتور]، تعیین قیمت و امضای مبایعه نامه و دریافت ثمن معامله.

هرچقدر موضوع وکالت را دقیق تر بنویسید، احتمال سوءاستفاده یا بروز اختلاف در آینده کمتر می شود. این یکی از مهم ترین نکات مهم در تنظیم وکالت نامه دستی است.

۴. حدود و اختیارات وکیل: خط قرمزها و چراغ سبزها

بعد از مشخص کردن موضوع، باید حدود اختیارات وکیل رو هم کاملاً روشن کنید. یعنی دقیقاً بگید که وکیل اجازه چه کارهایی رو داره و چه کارهایی رو نداره. این قسمت برای جلوگیری از خطرات وکالت نامه دستی حیاتیه.

  1. کارهایی که وکیل مجاز به انجام آن هاست:
    • مراجعه به کلیه ادارات، سازمان ها، بانک ها و نهادهای مربوطه.
    • امضای کلیه اسناد و اوراق مرتبط با موضوع وکالت.
    • دریافت وجوه، اسناد و مدارک.
    • تشکیل پرونده، پیگیری و دفاع در مراجع اداری.
    • … (هر مورد دیگری که نیاز است)
  2. کارهایی که وکیل مجاز به انجام آن ها نیست (ممنوعیت ها):
    • انجام هرگونه معامله ملکی یا فروش اموال غیر از مورد وکالت.
    • اخذ هرگونه تسهیلات بانکی به نام موکل.
    • وکالت دادن به غیر (حق توکیل به غیر) مگر با اجازه صریح.
    • … (هر مورد دیگری که می خواهید محدود کنید)

این بخش رو با دقت بنویسید تا بعداً نگید منظورم این نبود!

۵. مدت زمان وکالت: تا کی اعتبار داره؟

تعیین مدت اعتبار وکالت نامه خیلی مهمه و از دردسرهای آینده جلوگیری می کنه:

  • وکالت مقید به زمان: مثلاً این وکالت نامه از تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۱ تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۷/۰۱ معتبر است.
  • وکالت مقید به انجام کار: این وکالت نامه تا پایان انجام کار دریافت سند مالکیت خودروی فوق الذکر معتبر است.
  • وکالت نامحدود: در وکالت نامه های دستی، وکالت نامحدود رو اصلاً توصیه نمی کنیم، چون ریسک زیادی داره و ممکنه بعداً وکیل از اختیاراتش سوءاستفاده کنه. همیشه سعی کنید یک محدودیت زمانی یا کاری برای وکالت نامه تون قائل بشید.

۶. وکالت بلاعزل یا قابل عزل: بلاعزل، یعنی راه برگشت نداری!

وکالت بلاعزل دستی یعنی شما نمی توانید هر وقت خواستید وکیل را از سمتش برکنار کنید. این نوع وکالت فقط در شرایط خیلی خاص و معمولاً برای تضمین یک معامله غیررسمی (مثلاً فروش یک حق یا امتیاز) استفاده می شود. باید بگویم که وکالت بلاعزل دستی، واقعاً خطرناک است و ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. مگر اینکه واقعاً مجبور باشید و کاملاً آگاهانه و با مشورت با یک متخصص حقوقی این کار را بکنید، وگرنه همیشه وکالت را قابل عزل بنویسید.

برای قابل عزل بودن، کافیه هیچ حرفی از بلاعزل نزنید. اگر هم بلاعزل می خواهید، باید صریحاً بنویسید: این وکالت بلاعزل بوده و موکل حق عزل وکیل را نخواهد داشت.

۷. حق توکیل به غیر: وکیل می تونه به یکی دیگه وکالت بده؟

گاهی اوقات شما به یک نفر وکالت می دید، ولی آن فرد هم به دلایلی نمی تونه خودش کارها رو انجام بده و ممکنه بخواهد به شخص دیگری وکالت بده. این حق توکیل به غیر نامیده میشه. شما باید صریحاً بنویسید که وکیل حق توکیل به غیر را دارد یا ندارد. اگر چیزی ننویسید، طبق قانون وکیل حق توکیل به غیر را ندارد. پس اگر می خواهید چنین اجازه ای بدهید، حتماً بنویسید: وکیل حق توکیل به غیر ولو کراراً را دارد.

۸. تاریخ و محل تنظیم وکالت نامه

آخرین نکته اینه که حتماً تاریخ دقیق (روز، ماه، سال) و محل تنظیم وکالت نامه (مثلاً: تنظیم در شهر تهران) رو بنویسید. این اطلاعات برای استنادهای قانونی و پیگیری های بعدی خیلی لازمه.

۹. امضاء: مهر تأیید اعتبار

اینجا مهم ترین بخش برای اعتبار وکالت نامه دستی است. حتماً:

  • امضای موکل: شما باید وکالت نامه رو امضا کنید.
  • امضای وکیل: کسی که وکالت می گیره هم باید امضا کنه.
  • امضای و مشخصات کامل حداقل دو شاهد معتبر: این یکی رو دست کم نگیرید! دو نفر شاهد که نام، نام خانوادگی، نام پدر و شماره ملی خودشون رو هم زیر امضاها بنویسن، می تونن سند شما رو خیلی معتبرتر کنن. این کار جلوی خیلی از مشکلات احتمالی رو می گیره.

نکات طلایی برای جلوگیری از سوءاستفاده و دردسر

حالا که یاد گرفتید چطور یک وکالت نامه دستی بنویسید، یک سری نکات رو هم باید گوشه ذهنتون داشته باشید تا بعدها پشیمان نشید:

  • هرگز وکالت نامه سفید امضا نکنید: یعنی روی یک برگه سفید که متنش هنوز کامل نیست، امضا نزنید. همیشه متن رو کامل بخونید و بعد امضا کنید.
  • فقط اختیارات لازم را به وکیل بدهید: فقط کارهایی رو بنویسید که واقعاً نیاز دارید وکیل انجام بده. از دادن اختیارات اضافی پرهیز کنید.
  • مدت وکالت را محدود کنید: همانطور که گفتیم، نامحدود بودن وکالت دستی بسیار خطرناک است.
  • وکالت بلاعزل دستی، مثل راه رفتن روی لبه تیغ می مونه، مگر اینکه مجبور باشی و کاملاً آگاه. برای کارهای مهم و با ارزش، سمت وکالت بلاعزل دستی نروید و حتماً به فکر وکالت نامه رسمی باشید.
  • اصل وکالت نامه را نزد خود نگه دارید و فقط رونوشت به وکیل بدهید: مگر اینکه برای انجام کار، وکیل نیاز به اصل داشته باشد (که در این صورت حتماً یک رسید معتبر از وکیل بگیرید).
  • در صورت بروز هرگونه شک، با وکیل دادگستری مشورت کنید: اگه یک درصد هم احساس کردید که ممکنه مشکلی پیش بیاد، یک تماس با یک وکیل متخصص بگیرید و ازش مشورت بگیرید.

چند تا نمونه متن وکالت نامه دستی برای کارهای مختلف

حالا که تمام نکات رو یاد گرفتید، وقتشه چند تا نمونه متن وکالت نامه دستی رو با هم ببینیم. یادتون باشه که این ها فقط نمونه هستن و شما باید با توجه به شرایط خاص خودتون، جزئیات رو تغییر بدید و تکمیل کنید.

نمونه متن وکالت نامه دستی عادی (برای کارهای روزمره)

این نمونه برای کارهای ساده ای مثل پیگیری امور اداری، دریافت مدارک غیرمالی یا انجام امور روزمره که حساسیت بالایی ندارند، مناسب است.

وکالت نامه کاری دستی

اینجانب [نام کامل موکل] فرزند [نام پدر موکل] به شماره شناسنامه [شماره شناسنامه موکل] و شماره ملی [شماره ملی موکل]، متولد [تاریخ تولد موکل]، به آدرس [آدرس دقیق موکل] و شماره تماس [شماره تماس موکل]،

بدینوسیله آقای/خانم [نام کامل وکیل] فرزند [نام پدر وکیل] به شماره شناسنامه [شماره شناسنامه وکیل] و شماره ملی [شماره ملی وکیل]، متولد [تاریخ تولد وکیل]، به آدرس [آدرس دقیق وکیل] و شماره تماس [شماره تماس وکیل] را به عنوان وکیل و نماینده تام الاختیار خود در انجام امور زیر وکالت می دهم:

  1. مراجعه به اداره/سازمان [نام اداره یا سازمان] جهت پیگیری امور مربوط به [ذکر دقیق موضوع مثلاً: دریافت گواهی عدم سوء پیشینه، پیگیری پرونده اداری شماره …، دریافت نامه اداری …].
  2. امضای کلیه اسناد و اوراق مورد نیاز در خصوص موضوع فوق الذکر.
  3. دریافت و تحویل مدارک و اسناد مربوطه.
  4. اخذ هرگونه پاسخ و توضیحات لازم از مسئولین مربوطه.

حدود اختیارات وکیل: وکیل موصوف صرفاً در چارچوب اختیارات فوق و برای انجام امور مشخص شده مجاز به اقدام می باشد و حق هرگونه معامله، واگذاری یا تصرف در اموال و حقوق اینجانب، جز آنچه صریحاً ذکر شده است، را ندارد.

این وکالت نامه از تاریخ [تاریخ شروع] تا تاریخ [تاریخ پایان] / یا تا اتمام و انجام کامل موضوع وکالت معتبر بوده و قابل عزل می باشد. همچنین، وکیل حق توکیل به غیر را ندارد.

تاریخ تنظیم: [تاریخ کامل تنظیم]

محل تنظیم: [شهر و استان]

امضاء موکل: [نام و نام خانوادگی موکل و امضا]

امضاء وکیل: [نام و نام خانوادگی وکیل و امضا]

مشخصات و امضای شهود:

شاهد ۱: [نام و نام خانوادگی] فرزند [نام پدر] شماره ملی [شماره ملی] امضا:

شاهد ۲: [نام و نام خانوادگی] فرزند [نام پدر] شماره ملی [شماره ملی] امضا:

نمونه متن وکالت نامه دستی برای امور بانکی

برای کارهای بانکی جزئی مثل برداشت پول یا افتتاح حساب با مشخصات خاص. حتماً شماره حساب و جزئیات تراکنش را دقیق بنویسید.

وکالت نامه امور بانکی دستی

اینجانب [نام کامل موکل] فرزند [نام پدر موکل] به شماره شناسنامه [شماره شناسنامه موکل] و شماره ملی [شماره ملی موکل]، متولد [تاریخ تولد موکل]، به آدرس [آدرس دقیق موکل] و شماره تماس [شماره تماس موکل]،

بدینوسیله آقای/خانم [نام کامل وکیل] فرزند [نام پدر وکیل] به شماره شناسنامه [شماره شناسنامه وکیل] و شماره ملی [شماره ملی وکیل]، متولد [تاریخ تولد وکیل]، به آدرس [آدرس دقیق وکیل] و شماره تماس [شماره تماس وکیل] را به عنوان وکیل و نماینده تام الاختیار خود در انجام امور زیر وکالت می دهم:

  1. مراجعه به بانک [نام بانک] شعبه [نام شعبه] کد [کد شعبه].
  2. برداشت وجه نقد از حساب جاری/پس انداز شماره [شماره کامل حساب بانکی] به نام اینجانب، تا سقف مبلغ [مبلغ به عدد] ([مبلغ به حروف]) ریال.
  3. امضای کلیه اسناد و اوراق لازم جهت انجام عملیات فوق الذکر.
  4. (اختیار اختیاری) افتتاح حساب جاری/پس انداز به نام اینجانب در بانک فوق، با شرایط [ذکر شرایط خاص مثل: از نوع حساب کوتاه مدت، بدون دسته چک].

حدود اختیارات وکیل: وکیل موصوف مجاز به انجام هیچ گونه عملیات بانکی دیگری غیر از موارد صریحاً ذکر شده (مثلاً: اخذ وام، تمدید سپرده، ضمانت افراد، امضای چک های بدون امضای موکل) نمی باشد.

این وکالت نامه از تاریخ [تاریخ شروع] تا تاریخ [تاریخ پایان] / یا تا انجام عملیات بانکی مشخص شده معتبر بوده و قابل عزل می باشد. وکیل حق توکیل به غیر را ندارد.

تاریخ تنظیم: [تاریخ کامل تنظیم]

محل تنظیم: [شهر و استان]

امضاء موکل: [نام و نام خانوادگی موکل و امضا]

امضاء وکیل: [نام و نام خانوادگی وکیل و امضا]

مشخصات و امضای شهود:

شاهد ۱: [نام و نام خانوادگی] فرزند [نام پدر] شماره ملی [شماره ملی] امضا:

شاهد ۲: [نام و نام خانوادگی] فرزند [نام پدر] شماره ملی [شماره ملی] امضا:

نمونه متن وکالت نامه دستی برای فروش خودرو (با محدودیت ها)

این وکالت نامه برای انجام مقدمات فروش یا فروش عادی بین افراد است. حواستان باشد که برای انتقال سند قطعی در دفتر اسناد رسمی، حتماً وکالت نامه محضری نیاز دارید.

وکالت نامه دستی فروش خودرو

اینجانب [نام کامل موکل] فرزند [نام پدر موکل] به شماره شناسنامه [شماره شناسنامه موکل] و شماره ملی [شماره ملی موکل]، متولد [تاریخ تولد موکل]، به آدرس [آدرس دقیق موکل] و شماره تماس [شماره تماس موکل]، مالک خودروی سواری [نام خودرو] مدل [مدل] رنگ [رنگ]، به شماره پلاک [شماره پلاک]، شماره شاسی [شماره شاسی] و شماره موتور [شماره موتور]،

بدینوسیله آقای/خانم [نام کامل وکیل] فرزند [نام پدر وکیل] به شماره شناسنامه [شماره شناسنامه وکیل] و شماره ملی [شماره ملی وکیل]، متولد [تاریخ تولد وکیل]، به آدرس [آدرس دقیق وکیل] و شماره تماس [شماره تماس وکیل] را به عنوان وکیل و نماینده خود در انجام امور زیر وکالت می دهم:

  1. مذاکره و یافتن خریدار برای خودروی فوق الذکر.
  2. تعیین قیمت و توافق بر سر شرایط فروش خودرو.
  3. امضای مبایعه نامه عادی (غیررسمی) فروش خودرو و اخذ ثمن معامله.
  4. مراجعه به مراکز تعویض پلاک جهت انجام مراحل اداری لازم برای انتقال مالکیت پلاک.

حدود اختیارات وکیل: وکیل موصوف حق انتقال سند قطعی خودرو در دفاتر اسناد رسمی را ندارد و این وکالت نامه صرفاً برای انجام مقدمات فروش و مبایعه نامه عادی می باشد. هرگونه تصرف یا معامله دیگر در خصوص خودرو ممنوع است.

این وکالت نامه از تاریخ [تاریخ شروع] تا تاریخ [تاریخ پایان] / یا تا انجام کامل مراحل فروش و تعویض پلاک خودرو معتبر بوده و قابل عزل می باشد. وکیل حق توکیل به غیر را ندارد.

تاریخ تنظیم: [تاریخ کامل تنظیم]

محل تنظیم: [شهر و استان]

امضاء موکل: [نام و نام خانوادگی موکل و امضا]

امضاء وکیل: [نام و نام خانوادگی وکیل و امضا]

مشخصات و امضای شهود:

شاهد ۱: [نام و نام خانوادگی] فرزند [نام پدر] شماره ملی [شماره ملی] امضا:

شاهد ۲: [نام و نام خانوادگی] فرزند [نام پدر] شماره ملی [شماره ملی] امضا:

نمونه متن وکالت نامه دستی بلاعزل (هشدار جدی)

باز هم تأکید می کنم که در تنظیم نمونه وکالت نامه بلاعزل دستی نهایت احتیاط را به خرج دهید. این وکالت نامه عواقب جدی و غیرقابل برگشت دارد.

وکالت نامه دستی بلاعزل

اینجانب [نام کامل موکل] فرزند [نام پدر موکل] به شماره شناسنامه [شماره شناسنامه موکل] و شماره ملی [شماره ملی موکل]، متولد [تاریخ تولد موکل]، به آدرس [آدرس دقیق موکل] و شماره تماس [شماره تماس موکل]،

بدینوسیله آقای/خانم [نام کامل وکیل] فرزند [نام پدر وکیل] به شماره شناسنامه [شماره شناسنامه وکیل] و شماره ملی [شماره ملی وکیل]، متولد [تاریخ تولد وکیل]، به آدرس [آدرس دقیق وکیل] و شماره تماس [شماره تماس وکیل] را به عنوان وکیل بلاعزل و نماینده تام الاختیار خود در انجام امور زیر وکالت می دهم:

  1. [ذکر دقیق و با جزئیات کامل موضوع وکالت بلاعزل، مثلاً: فروش تمامی سهم الشرکه اینجانب در شرکت X به شماره ثبت Y، یا انتقال حقوق مربوط به قرارداد شماره Z].
  2. امضای کلیه اسناد و اوراق مربوطه جهت اجرای موضوع وکالت بلاعزل.
  3. دریافت وجوه و مبالغ مرتبط.

حدود اختیارات وکیل: وکیل موصوف در خصوص موضوع وکالت، با حق کامل هرگونه اقدام و تصرف، از جمله انجام معامله، اخذ ثمن و امضای اسناد مرتبط، دارای اختیار کامل می باشد.

این وکالت نامه به صورت بلاعزل تنظیم گردیده و موکل حق عزل وکیل را به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نخواهد داشت. این وکالت نامه تا انجام کامل موضوع یا فوت هر یک از طرفین معتبر است. وکیل حق توکیل به غیر را [دارد/ندارد].

تاریخ تنظیم: [تاریخ کامل تنظیم]

محل تنظیم: [شهر و استان]

امضاء موکل: [نام و نام خانوادگی موکل و امضا]

امضاء وکیل: [نام و نام خانوادگی وکیل و امضا]

مشخصات و امضای شهود:

شاهد ۱: [نام و نام خانوادگی] فرزند [نام پدر] شماره ملی [شماره ملی] امضا:

شاهد ۲: [نام و نام خانوادگی] فرزند [نام پدر] شماره ملی [شماره ملی] امضا:

نمونه متن وکالت نامه دستی برای امور اداری خاص

این نمونه برای پیگیری یک کار اداری مشخص است، مثلاً دریافت گذرنامه، کارت پایان خدمت یا هر مدرک شناسایی دیگری.

وکالت نامه دستی امور اداری خاص

اینجانب [نام کامل موکل] فرزند [نام پدر موکل] به شماره شناسنامه [شماره شناسنامه موکل] و شماره ملی [شماره ملی موکل]، متولد [تاریخ تولد موکل]، به آدرس [آدرس دقیق موکل] و شماره تماس [شماره تماس موکل]،

بدینوسیله آقای/خانم [نام کامل وکیل] فرزند [نام پدر وکیل] به شماره شناسنامه [شماره شناسنامه وکیل] و شماره ملی [شماره ملی وکیل]، متولد [تاریخ تولد وکیل]، به آدرس [آدرس دقیق وکیل] و شماره تماس [شماره تماس وکیل] را به عنوان وکیل و نماینده خود در انجام امور زیر وکالت می دهم:

  1. مراجعه به اداره [نام اداره، مثلاً: اداره گذرنامه/نظام وظیفه/ثبت احوال].
  2. پیگیری امور مربوط به درخواست صدور/دریافت [نام مدرک، مثلاً: گذرنامه/کارت پایان خدمت/شناسنامه جدید].
  3. ارائه مدارک مورد نیاز و امضای کلیه فرم ها و اوراق مربوط به درخواست فوق.
  4. اخذ و تحویل مدرک [نام مدرک] پس از صدور.

حدود اختیارات وکیل: وکیل موصوف صرفاً در چارچوب اختیارات فوق و برای موضوع مشخص شده مجاز به اقدام می باشد و حق هیچ گونه اقدام مالی یا قضایی به نام موکل را ندارد.

این وکالت نامه از تاریخ [تاریخ شروع] تا [تاریخ پایان] / یا تا زمان دریافت و تحویل مدرک معتبر بوده و قابل عزل می باشد. وکیل حق توکیل به غیر را ندارد.

تاریخ تنظیم: [تاریخ کامل تنظیم]

محل تنظیم: [شهر و استان]

امضاء موکل: [نام و نام خانوادگی موکل و امضا]

امضاء وکیل: [نام و نام خانوادگی وکیل و امضا]

مشخصات و امضای شهود:

شاهد ۱: [نام و نام خانوادگی] فرزند [نام پدر] شماره ملی [شماره ملی] امضا:

شاهد ۲: [نام و نام خانوادگی] فرزند [نام پدر] شماره ملی [شماره ملی] امضا:

وکالت نامه دستی بهتره یا رسمی؟ مقایسه ای کاربردی

خب، تا اینجا کلی درباره نمونه متن وکالت نامه دستی حرف زدیم و فهمیدیم چطور بنویسیمش. اما سوال اصلی اینجاست: تفاوت وکالت نامه دستی و رسمی چیه و بالاخره کدوم رو انتخاب کنیم؟ بیایید یک مقایسه ساده و کاربردی داشته باشیم تا خودتون بهتر تصمیم بگیرید.

معیار وکالت نامه دستی (عادی) وکالت نامه رسمی (محضری)
محل تنظیم در هر مکانی (خانه، محل کار، …) دفاتر اسناد رسمی
اعتبار قانونی معتبر است، اما در مراجع رسمی نیاز به اثبات دارد و ممکن است با چالش روبرو شود. بالاترین اعتبار قانونی را دارد و سند رسمی لازم الاجرا است.
قابلیت استناد در مراجع رسمی در بسیاری از ادارات و بانک ها (بخصوص برای امور مهم) پذیرفته نمی شود و ممکن است برای اثبات آن در دادگاه نیاز به شهود باشد. در تمامی مراجع قضایی و اداری بدون چون و چرا پذیرفته می شود.
امنیت ریسک جعل، انکار و سوءاستفاده بیشتر است، چون ثبت و نظارت رسمی ندارد. امنیت بسیار بالا، امکان جعل تقریباً صفر، امکان بازیابی در صورت مفقودی.
هزینه کاملاً رایگان یا با هزینه بسیار کم (فقط کاغذ و خودکار!). دارای هزینه قانونی (حق الثبت، حق التحریر و…).
سهولت تنظیم بسیار آسان و سریع، بدون نیاز به کاغذبازی اداری. نیاز به حضور طرفین در دفترخانه، طی مراحل اداری و صرف زمان بیشتر.
موارد استفاده امور کم اهمیت، فوریت های محدود، روابط نزدیک و امور غیرمالی حساس. معاملات ملکی، معاملات با مبالغ بالا، امور قضایی، امور با ریسک بالا، ازدواج و طلاق.

چه زمانی وکالت نامه دستی کافی و مناسب است؟

با این مقایسه، حالا بهتر می دانید که چه زمانی وکالت نامه دستی کارتان را راه می اندازد و چه زمانی باید حتماً به دفترخانه بروید:

  • وقتی کارتان خیلی فوریه و زمان برای رفتن به دفترخانه ندارید.
  • برای کارهای ساده و کم اهمیت مثل پیگیری یک نامه اداری، دریافت یک مدرک غیرمالی یا برداشت پول کم از حساب.
  • زمانی که به وکیل تان (دوست، خانواده، همکار) اعتماد صددرصدی دارید و موضوع وکالت هم ریسک بالایی ندارد.
  • برای کارهایی که ادارات و نهادهای مربوطه صریحاً اعلام می کنند وکالت نامه دستی را می پذیرند.

چه زمانی حتماً باید از وکالت نامه رسمی استفاده کرد؟

بعضی وقت ها هم چاره ای نیست جز اینکه پای دفتر اسناد رسمی باز شود. در این موارد، حتی فکر کردن به وکالت نامه دستی هم اشتباه بزرگی است:

  • معاملات ملکی: خرید و فروش ملک، رهن و اجاره با مبالغ بالا، گرفتن وام مسکن.
  • معاملات با مبالغ بالا: هرگونه خرید و فروش یا تعهد مالی که مبلغ زیادی دارد.
  • امور قضایی: وکالت به وکیل دادگستری برای پیگیری پرونده در دادگاه ها و مراجع قضایی (که البته خود وکلای دادگستری وکالت نامه های مخصوص خود را دارند).
  • امور مربوط به اسناد هویتی: مثل وکالت برای تعویض یا تغییر اطلاعات شناسنامه و کارت ملی در بعضی موارد حساس.
  • وکالت های بلاعزل مهم: برای هر نوع وکالت بلاعزل که در آن حقوق مالی یا مهم شما درگیر است، حتماً از نوع رسمی استفاده کنید.
  • وقتی طرف مقابل (اداره، بانک، شخص) صراحتاً وکالت نامه رسمی می خواهد.

جمع بندی: حواست باشه، آگاهانه وکالت بده!

تا اینجا حسابی درباره نمونه متن وکالت نامه دستی، اعتبارش، نحوه نوشتنش و فرقش با وکالت نامه رسمی گپ زدیم. دیدید که وکالت نامه دستی می تونه یک ابزار خیلی کارآمد و سریع باشه برای کارهای روزمره و کم اهمیت، اما خب مثل هر ابزار دیگه ای، استفاده نادرست ازش می تونه دردسرساز بشه.

مهم ترین چیزی که باید همیشه یادتون باشه، اینه که دقت و شفافیت، حرف اول و آخر رو در تنظیم این جور اسناد می زنه. هرچیزی رو دقیق و مو به مو بنویسید، از کلی گویی پرهیز کنید و حضور شهود رو دست کم نگیرید. همیشه یادتون باشه که وقتی به کسی وکالت می دید، یعنی دارید بخشی از اختیارات و مسئولیت های خودتون رو به اون منتقل می کنید، پس حسابی حواستون باشه که به کی وکالت می دید و چه اختیاراتی رو بهش می سپارید.

در نهایت، اگه کوچک ترین شکی داشتید، یا اگه موضوع وکالت نامه تون کمی پیچیده بود و پای مبلغ یا حق و حقوق مهمی وسط بود، همیشه بهترین کار اینه که با یک وکیل دادگستری متخصص مشورت کنید. اونا می تونن بهترین راهنمایی رو بهتون بدن تا هم کارتون درست انجام بشه و هم خیالتون از بابت عواقب حقوقی راحت باشه.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نمونه متن وکالت نامه دستی | فرمت صحیح و دانلود رایگان" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نمونه متن وکالت نامه دستی | فرمت صحیح و دانلود رایگان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه