صابون برای از بین بردن جای جوش

پوست انسان از انواع سلول‌های پوستی و ضمائم اعم از فولیکول‌های مو، غدد عرق، غدد مترشحه سبوم و … تشکیل شده است. در این میان تنظیم چربی پوست از وظایف اصلی غدد مترشحه چربی یا سبوم می‌باشد. در صورت برهم‌خوردن تعادل چربی پوست، بیماری التهابی به نام آکنه یا جوش پوستی ظاهر می‌گردد. جوش‌های پوست را می‌توان بر اساس میزان شدتشان از خفیف تا شدید طبقه‌بندی نمود. هر چه عمق جوش زیادتر و شدت آن بیشتر باشد، احتمال آنکه پس از بهبودی، اثری از خود به جای بگذارد، بیشتر است.

 به باقی‌ماندن آثار آکنه بر پوست، جای‌جوش یا اسکار گفته می‌شود. به طور کلی اسکارها در سلامتی فرد نقشی نداشته، بااین‌وجود از جهت زیبایی صورت بسیار تاثیرگذار هستند. گاه با وجود کمک‌گرفتن از راهکارهای متعدد نیز ممکن است نتوان این مشکل را به‌طورکامل برطرف نمود. در ادامه این مطلب ابتدا به توضیح انواع جای جوش پرداخته، سپس به ارائه شرحی کامل بر موثرترین درمان‌های خانگی ازبین‌بردن جای جوش می‌پردازیم.

صابون برای از بین بردن جای جوش

انواع جای جوش

به‌طورکلی جای جوش می‌تواند به صورت لکه‌ پوستی یا اسکار بروز نماید. لکه‌های پوستی خود به دو گروه لکه‌های تیره‌تر از پوست یا هایپرپیگمانتاسیون و لکه‌های روشن‌تر از پوست یا هایپوپیگمانتاسیون تقسیم می‌شوند. برای اسکارها نیز طبقه‌بندی ارائه شده است. اسکارها شامل سه‌دسته به شرح زیر هستند:

که خود به سه‌دسته اسکار قندیلی(ice pick)، واگنی(مربعی) و گرد یا چرخشی تقسیم می‌شود.

  1. اسکار هایپرتروفیک
  2. اسکار کلوئیدی(گوشتی)
  3. اسکار انقباضی

درمان‌های خانگی برای از بین بردن جای جوش

حال که با مفهوم جوش و اسکار آشنا شده‌ایم، در ادامه مقاله به شش راهکار از روش‌های پیشنهادی به‌منظور از بین بردن جای جوش یا بهبود آن می‌پردازیم. تمامی روش‌های ارائه‌شده را در خانه می‌توان انجام داد.

مقاله پیشنهادی: طریقه مصرف سرم لایه بردار لاکچری کوین

عصاره هسته انگور

یکی از روش‌های پیشنهادی به منظور رفع جای جوش یا کم‌رنگ‌شدن لکه‌های حاصل از بهبود جوش‌های فعال بر پوست، استفاده از عصاره هسته انگور است. به‌این‌منظور محل مورد‌نظر را با استفاده از این عصاره ماساژ داده و بعد از چند دقیقه شستشو دهید.

آلوئه‌ورا

یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد با قدرت درمانی بالا به منظور بهبود یا برطرف‌کردن آسیب‌های پوست، آلوئه‌ورا می‌باشد، که برای این منظور از مواد ژلاتین این گیاه استفاده می‌شود. ترکیبات موجود در ژلاتین گیاه آلوئه‌ورا در درمان طیف بسیاری از موارد اعم از سوختگی، آفتاب سوختگی، خشکی پوست، جای جوش، تبخال، اگزما و … به‌کار می‌رود.

صابون زردچوبه

به دلیل داشتن ترکیبات موثر به کمرنگی و روشن‌شدن لک‌های پوستی به‌جای‌مانده از جوش‌های فعال پوست بسیار کمک می‌کند. همچنین می‌تواند در بستن منافذ باز پوست که خود یکی از مشکلات شایع پوست‌های مختلط و چرب است نیز به‌کار رود.

 

ماسک جلبک اسپیرولینا

خواص سرم طلا لاکچری کوین: یکی از روش‌های موثر به منظور رساندن رطوبت به پوست، که برای انواع پوست مفید و موثر می‌باشد، استفاده از ماسک خوب می‌باشد. ماسک جلبک اسپیرولینا به دلیل برخورداری از خواص‌ درمانی جلبک اسپیرولینا می‌تواند در رفع لک‌ها و رساندن رطوبت به پوست بسیار کارآمد باشد. همچنین این ماسک به دلیل برخورداری از ویتامین‌های ضروری و مواد کلاژن‌ساز می‌تواند علاوه بر درمان جای جوش، به رفع چین‌وچروک صورت و شفاف‌سازی پوست نیز کمک نماید.

 

سفیده تخم ‌مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از مواد مغذی است که به دلیل خواص درمانی موجود در سفیده آن می‌تواند در درمان مشکلاتی چون جای جوش، منافذ باز و کنترل غدد چربی بسیار مفید واقع شود. کافی است مقداری از سفیده آن را به منظور ازبین‌بردن جای جوش خود به صورت منظم، به محل عارضه ماساژ دهید.

ویتامین C

تاثیر مثبت ویتامین C بر سلامت پوست و شادابی آن بر کسی پوشیده نیست. اکثر افراد به سه‌صورت از این ویتامین مغذی بهره می‌برند: 1- خوراکی  2-تزریقی  3-موضعی.
ویتامین C به دلیل وجود ترکیبات درمانی در طیف گسترده‌ای از موارد اعم از آبرسانی پوست، کاهش رنگدانه‌های پوستی، ضدالتهاب قوی، کاهش تیرگی‌های دور چشم و رفع جای جوش به کار می‌رود.

پیشگیری از ایجاد جای جوش

همواره پیشگیری بهتر از درمان است. جای جوش نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهتر است قبل از آنکه رد انواع جوش‌ها بر روی پوستمان ماندگار شوند، مانع از بوجود آمدن آن‌ها شویم. داشتن رژیم غذایی مناسب و مملوء از فیبر و سبزیجات، خواب کافی، ورزش و افزایش فعالیت‌های جسمانی و … از جمله مهم‌ترین اصول در پیشگیری از بروز جوش‌ها و جای آن‌ها است. اما با وجود همه‌ این مراقبت‌ها ممکن است این مزاحم‌های کوچک بر زیبایی پوستتان تاثیراتی بزرگ بگذارند. راهکارهایی که در ادامه معرفی شده، می‌تواند شما را در مسیر پیشگیری از بروز جای جوش و لک کمک نماید.

  1. از دستکاری جوش‌ها بپرهیزید

دستکاری جوش‌ها از طریق گسترش التهاب و افزایش ریسک آلودگی، موجب بدترشدن فرآیند درمان و همچنین ایجاد اسکار می‌شود.

  1. مضرات نور آفتاب را جدی بگیرید

وجود نور خورشید علی‌رغم برخورداری از ویتامین D که از جمله مواد ضروری موردنیاز، به‌منظور جلوگیری از پوکی استخوان است، می‌تواند موجب تخریب لایه حفاظتی پوست گردد. از این رو استفاده از کرم‌های ضدآفتاب متناسب با نوع پوست می‌تواند بسیار مفید باشد و حتی در اغلب موارد ضروری است.برای آشنایی بیشتر با طریقه مصرف سرم لاکچری کوین برای جوانسازی پوست مو می توانید به این مقاله رجوع کنید.

3- به ترکیبات موجود در محصولات روتین پوست خود توجه نمایید

داشتن جوش تنها مختصر به پوست‌های مختلط و چرب نبوده و حتی می‌تواند پوست‌های نرمال و خشک را نیز درگیر کند. از این‌رو پوست‌های چرب حتماً باید از محصولات فاقد چربی استفاده کنند تا احتمال بروز جوش فعال را در آن‌ها کاهش دهد.

4- شوینده مناسب پوست خود را بشناسید

به دلیل وجود آلودگی‌ها، شستن روزانه پوست امری ضروری است، اما باید دقت کرد که در این مورد نیز افراط می‌تواند نتیجه عکس دهد. استفاده از شوینده مناسب مختص نوع پوست خودتان و توجه به ترکیبات به‌کاررفته در آن، در جلوگیری از ایجاد جوش و جای آن بسیار موثر است. در همین راستا بهتر است انواع صابون‌های دستساز مناسب هر نوع پوست را بشناسید.

5- رطوبت‌رسانی پوست فراموش نشود

برخلاف تصور عده‌ای از افراد به‌ویژه آن‌هایی که دارای پوست چرب یا مختلط هستند، عدم رطوبت‌رسانی کافی به پوست، خود می‌تواند دلیلی برای ایجاد جوش شود. از این‌رو استفاده از مرطوب‌کننده یا آبرسان‌هایی که فاقد چربی هستند، از جمله ارکان مهم در روتین مراقبت از پوست چرب و روتین مراقبت از پوست مختلط می‌باشد.

6- از لایه‌بردار یا اسکراب مناسب استفاده کنید

استفاده از لایه‌‌بردار یا اسکراب‌های مناسب صورت، لب و بدن به‌صورت هفتگی می‌تواند باعث ازبین‌بردن پوست‌های مرده شده و همچنین نفوذ و تأثیر ویتامین‌ها و مواد ضروری موجود در کرم‌های مراقبتی را افزایش دهد.

 7-به بهداشت و جنس پارچه‌ روبالشی خود توجه نمایید

بالشت وسیله‌ای که اغلب برای استراحت مورد استفاده‌تان قرار می‌گیرد، وقت زیادی را در تماس مداوم با شما است و به همین دلیل می‌بایست از بهداشت و پاکیزگی بالایی برخوردار باشد. حتما روبالشی خود را هفته‌ای یکبار بشویید و یا تعویض نمایید.

حرف آخر سزامول

همان‌طور که از ابتدا نیز قول دادیم، در این مطلب ابتدا به بیان انواع جای جوش پرداخته و سپس به‌طورکامل به شرح بهترین درمان‌های خانگی به منظور ازبین‌بردن جای جوش رسیدیم. امیدواریم این مطالب مورد استفاده‌تان قرار بگیرد و همچنین خوشحال می‌شویم در صورت داشتن تجربه استفاده از این راهکار‌ها و یا محصولات سزامول آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بهترین روش‌های ازبین‌بردن جای جوش در خانه چیست؟

استفاده از شوینده‌های متناسب با نوع پوست، لایه‌برداری منظم، استفاده از محصولات ضدالتهاب و قرمزی، رطوبت‌رسانی کافی و استفاده مرتب از ماسک‌های مراقبتی می‌تواند روش‌های پیشنهادی عالی برای درمان جوش و ازبین‌بردن جای آن در خانه باشد.

چگونه از ایجاد جای جوش پیشگیری کنیم؟

داشتن رژیم غذایی مناسب و حاوی فیبر، مصرف کافی مایعات، عدم دستکاری جوش‌ها، استفاده از ضدآفتاب مناسب با نوع پوست، داشتن فعالیت بدنی مناسب و … می‌تواند در پیشگیری از جای جوش موثر واقع شود.

محصولات رفع جای جوش بدون نیاز به نسخه پزشک چیست؟

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "صابون برای از بین بردن جای جوش" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "صابون برای از بین بردن جای جوش"، کلیک کنید.