ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟

ریزش مو یکی از مسائلی است که تقریبا تمام اقشار جامعه، کم یا زیاد با آن درگیر هستند. ریزش مو سن و جنسیت نمی شناسند و به دلایل مختلفی ایجاد میشود. کودکان نیز گاهی اوقات دچار ریزش مو می شوند. البته دلایلی ریزش موی کودکان با دلایل ریزش موی بزرگسالان فرق می کند. اما آیا کودکان نیز با ریزش مو مواجه میشوند؟ علت ریزش مو در کودکان چیست؟ کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در کودکان میشود؟ راه های تقویت مو کودکان چیست؟

مو در سنین پایین تر اغلب به علت عفونت یا مشکلات در پوست سر، دچار ریزش میشود. اگرچه عواملی مانند آب و هوای محل زندگی، نوع تغذیه، کم کاری تیروئید، ژنتیک و یا افزایش استرس کودک در نتیجه قرار گرفتن در شرایط نامناسب، نیز در ریزش مو موثرند. اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ سعی کرده‌ایم در این مقاله به بررسی روش های تقویت مو کودکان که منجر به کاهش ریزش می‌شوند، بپردازیم. با ما همراه باشید تا با این روش ها آشنا شوید.

ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟

تا چه حد ریزش مو در کودکان طبیعی است؟

اول به این موضوع بپردازیم که اصلا ریزش مو در کودکان تا چه اندازه طبیعی بوده. متخصصین پوست و مو معتقدند ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در کودکان طبیعی است و همچنین باید درنظر داشت که از ۶ ماهگی به بعد موهای نرم کودکان شروع به ریختن می‌کنند و موهای زبرتری رشد میکنند. اما اگر ریزش مو در کودک شما از این میزان بیشتر است. باید به دنبال علت ایجاد این معضل باشید.

ریزش موی طبیعی کودکان زیر یک سال

نوزادها با موهای نرم و کرکی متولد می‌شوند. بسیاری از نوزادها در بدو تولد بسیار پرمو هستند و حتی در صورتشان هم مو دارند. این موهای نرم و کرکی کم‌کم شروع به ریزش می‌کنند و نوزادان تا شش ماهگی موی زیادی ندارند!

وقتی در سر نوزاد دست می‌کشید، موهای کرکی و نرم او را کف دستتان می‌بینید. همچنین ممکن است هنگام حمام موهای نوزاد بریزد یا لباس‌ها، حوله یا روبالشی او پر از موهای نازک و کرکی باشد. همه این موارد طبیعی است همانطور که طبیعتا از یک سنی به بعد اقدام به از پوشک گرفتن کودک خود می کنید این را هم بدانید که ریزش مو طبیعی بوده و موهای فرزندتان بعد از ۷ تا ۸ ماهگی دوباره شروع به رشد می‌کنند. موهای جدید ریشه و ساقه‌های محکم‌تری دارند و فقط در حد طبیعی (۵۰ تا ۱۰۰ شاخه در طول روز) می‌ریزند.

فراموش نکنید که از دست دادن تمام موهای کرکی طبیعی است، جای نگرانی ندارد و با موهای اصلی جایگزین می‌شود؛ اما اگر موهای اصلی فرزندتان رشد کرده و بعد از آن تاحد تاسی ریزش دارد، طبیعی نیست و باید پیگیری کنید.

علت‌های ریزش غیرطبیعی موی کودک چیست؟

ریزش غیرطبیعی موی کودک ممکن است به دنبال یک بیماری خاص ایجاد شود یا خودش نشانه یک بیماری باشد. پس اگر فرزندتان در هر روز بیشتر از ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهد و بخش‌هایی از پوست سرش نمایان شده است، باید پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

  • شایع‌ترین علت‌های ریزش غیرطبیعی موی کودکان را در ادامه نام می‌بریم:
  • شیمی‌درمانی
  • عفونت پوست سر
  • خاراندن بیش از اندازه پوست سر به دلیل شوره
  • شپش
  • ابتلا به قارچ کچلی سر
  • آلوپسی و بیماری‌های خود ایمنی
  • بیماری تیروئید
  • سوء تغذیه
  • تریکوتیلومانیا (اختلال روانی که باعث می‌شود کودک موهای خود را بکشد، بکند و بجود)
  • ابتلا به یک بیماری یا شروع مصرف یک داروی خاص

چه زمانی برای ریزش موی کودک به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر ریزش موی فرزند شما کم‌تر از ۱۰۰ تار مو در طول روز است و نشانه دیگری مثل خارش پوست سر یا کم‌وزن شدن کودک نمی‌بینید، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. در مقابل، در صورت ریزش بیش از حد موی سر کودک یا مشاهده نشانه‌هایی که در ادامه نام می‌بریم، باید فرزندتان را به پزشک نشان دهید.

  • شدت ریزش مو به مرور زمان بیشتر می‌شود.
  • پوست سر کودک خارش دارد و خارش آن با حمام هم رفع نشده است.
  • در بعضی از نقاط پوست سر کودک مشخص است و تاسی ایجاد شده.
  • موهای ابرو یا مژه کودک هم ریزش دارد.
  • ریزش موی کودک از بعد یک اتفاق خاص مانند بیماری، مصرف یک دارو، شوک روانی، ضربه یا سوختگی ایجاد شده است.
  • رشد کودک نیز با اختلال مواجه شده است.
  • موهای کودک نازک و شکننده هستند.

تقویت موی کودکان با تراشیدن سر؟!

از قدیم الایام ایرانیان اعتقاد داشته اند چنانچه سر کودک خود را بتراشند، منجر به پرپشتی، زبری و تغییر حالت مو میشود. باید بگوییم این افسانه هیچ پایه علمی ندارد. تراشیده شدن سر منجر به تقویت موی سر کودکان نمیشود. اگر موی کودک شما حالت فر داشته باشد پس از تراشیدن هم همچنان به شکل فر رشد خواهد کرد.

همین موضوع در مورد موی لخت و موج دار هم صدق میکند. بنابراین تراشیدن مو، تاثیر خاصی روی نحوه رشد مجدد آن نخواهد داشت. اما اگر این افسانه قدیمی ناکارآمد است، ما به عنوان والدین باید چه روش دیگری برای پرپشتی بیشتر موی فرزندان خود در پیش بگیریم؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

تقویت موی کودکان از چه راه هایی امکان پذیر است؟

تقویت موی کودکان اغلب به عنوان یک مسئله مرتبط با تغذیه، مراقبت از موها و عوامل سلامتی مورد توجه است. در ادامه چند راه برای تقویت موی کودکان آورده شده است

تغذیه

اولین مورد را میتوان در تغذیه مناسب جستجو کرد. اگرچه میدانیم کودکان اغلب از خوردن مواد مغذی مانند سبزیجات استقبال نمی‌کنند، اما نباید فراموش کرد میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های مفید مثل گوشت قرمز منبع سرشاری از مواد معدنی و ویتامین ها هستند که نه فقط برای مو و ناخن بلکه برای تمامی ارگان های بدن الزامی اند. اگر کودک شما هم از خوردن این مواد امتناع میکند میتوانید با تزیین غذا به روش های خلاقانه، آنها را با سبزیجات آشتی دهید و یا با مشورت پزشک از مکمل های مخصوص کودکان بهره ببرید.

شستوی موی کودکان

مورد دوم سن و سال ندارد! شستشوی بیش از حد موها، آنها را خشک و شکننده میکند. شستشوی دوبار در هفته برای موها کافی است. البته نباید از یاد برد دمای آب و نوع شامپوی استفاده شده نیز در نتیجه تاثیرگذار خواهد بود. مو یک ارگان زنده است و با شستشوی آن با آب داغ، باعث ایجاد صدماتی عمیق به فولیکول آن می شویم.

شانه زدن مو به روش صحیح

اگر میخواهید موی کودک شما از ابتدا با پیازی مقاوم رشد کند، باید مو را به شکل مناسب شانه کنید. یعنی بدون کشیده شدن و نه در هنگامی که مو خیس است. استفاده از یک شانه مناسب برای این امر نیز از ضروریات است. اصولا شانه های چوبی شانه های بادوام تری هستند و آسیب کمتری به مو میرسانند

استفاده از شامپو مخصوص کودکان

از اهمیت شامپو برای شستشو هرچه بگوییم، کم است! حتما برای خودتان هم پیش آمده هنگام سفر یا در شرایطی که به شامپوی همیشگی خود دسترسی نداشتید،  ازشامپویی ناسازگار با مدل موی خود استفاده کنید و بلافاصله حس خشکی در ساقه مو داشته باشید.

بحال تصور کنید، شامپوهای نامناسب برای کودکان که به مراتب موهایی حساس تر از ما دارند، چه تاثیر نامطلوبی خواهد داشت. پس حالا که میدانیم نمی توان از هر شامپویی برای کودکان استفاده کرد و بازار پر شده است از اسامی گوناگون شامپو کودک، کدام برند برای فرزند ما مناسب تر است؟ در بخش پایانی این مطلب، به بررسی همین دغدغه پرداخته ایم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟"، کلیک کنید.