آفتاب نیوز :
خودروی مورد استفاده سیاستمداران از بخش های جذابی است که بسیاری از شهروندان در کشور های مختلف پیگیر آن هستند. در ایران نیز هر از گاهی انتشار تصویر خودرویی که مقامات کشور سوار آن هستند، توجه عموم مردم را جلب می کند. رجل سیاسی نیز با آگاهی از این موضوع، معمولاً خودرو مورد استفاده خود را به عنوان نمادی برای شیوه تفکر خود استفاده می کنند.
از این رو اغلب آن ها حداقل در اماکن عمومی با محصولات داخلی حاضر می شوند تا بدین شکل خود را حامی تولیدات ایران نشان دهند. برخی از این افراد نظیر سعید جلیلی نیز پا را فراتر گذاشته و با محصولات اقتصادی نظیر پراید و تیبا عبور و مرور می کنند تا ظاهری از ساده زیستی را به نمایش بگذارند.
با آغاز ثبت نام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و حضور عکاسان متعدد در ستاد برگزاری انتخابات، فرصت مناسبی برای این گروه از سیاستمداران فراهم شد تا هر یک به نوعی خود را در صدر حواشی رسانه ها جای دهند. در همین زمینه حضور یکی از کاندیدا ها در وزارت کشور با خودرو تیبا بار دیگر سوژه عکاسان شد. این کاندیدا اتفاقاً از مقامات ارشد کشور در چند دهه گذشته شناخته می شد و پیش از این پرایدی معروف داشت.
در سوی دیگر ماجرا، اما شایعاتی نیز مبنی بر ارزش میلیاردی این خودرو تیبا یا حتی ضدگلوله بودن آن رواج یافته است. اما آیا از لحاظ فنی و مهندسی امکان تولید تیبای ضدگلوله یا ارزش گذاری میلیاردی روی آن وجود دارد؟ یا همه این موارد، از جمله ساده زیستی با تیبا، افسانه ای بیش نیستند و تمام این اتفاقات صرفاً شو تبلیغاتی اند؟
پراید و تیبای ضدگلوله واقعیت دارند؟
استفاده سیاستمردان کشور های مختلف از خودرو های ضدگلوله امر مرسومی است که دولتمردان ایرانی نیز گاهی از این قاعده مستثنا نیستند؛ بر همین اساس در ادامه، امکان ضدگلوله شدن خودرو هایی همچون پراید و تیبا بررسی می شود.
ضدگلوله کردن خودرو کاری تخصصی است و علاوه بر دقت در مقاومت ورقه های فلزی و شیشه های خودرو، نکات مهم دیگری نیز دارد؛ بنابراین خودرو های ضدگلوله ای که امروزه افراد سرشناس در سراسر جهان خریداری و استفاده می کنند، غالباً از سوی یک تیم فوق مجرب به تولید می رسند.
همان طور که اشاره شد، علاوه بر تغییر و مقاوم سازی شیشه ها و قطعات فلزی بدنه در خودرو های ضدگلوله، دیگر قسمت های این خودرو ها از جمله بخش موتوری، سیستم تعلیق و تایر ها باید به کلی تغییر یابند. مقاوم سازی و ضدگلوله کردن خودرو مستلزم افزایش چشمگیر وزن اتاق بوده و این امکان برای پراید و تیبا با پیشرانه 75 اسب بخاری پراید قابل دستیابی نیست.
همچنین تایر ها نیز باید در مقابل گلوله مقاوم باشد تا با ترکیدن آن، خودرو از کنترل خارج نشود. این تایر ها را اغلب شرکت های بزرگ تایرسازی به تولید می رسانند که ابعاد بیشتر از 16 اینچی دارند؛ بنابراین برای ضدگلوله کردن تایر پراید و تیبا با دو حالت امکان پذیر است؛ یا باید لاستیک با اندازه بزرگ تر برای آن تهیه شود، یا اینکه تولیدکنندگان داخلی آن را تولید کنند که با وضع فعلی کیفیت لاستیک های ایرانی، بعید به نظر می رسد و در خودرو تیبای نامبرده نیز خبری از لاستیک های غیرمتعارف نیست.
از سوی دیگر هرچند امروزه با پیشرفت تکنولوژی، مواد مقاوم سازی بدنه بسیار سبک تر و کوچک تر شده اند، اما با احتساب ضخامت در های پراید و تیبا، خصوصاً ستون های بسیار ضعیف این خودروها، واژه «پراید ضدگلوله» نمی تواند چیزی بیشتر از یک شوخی رسانه ای باشد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جنجال خودروی سعید جلیلی / تیبا ضد گلوله واقعیت دارد؟" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جنجال خودروی سعید جلیلی / تیبا ضد گلوله واقعیت دارد؟"، کلیک کنید.