تله تنش آمیز روسیه برای ایران

تله تنش آمیز روسیه برای ایران

آفتاب نیوز :

یک مقام دولت روسیه در صحبت هایی دخالت آمیز و تحریک کننده در رابطه با ایران گفت: تهران به صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران پاسخ خواهد داد.

این در حالی است که تهران در هفته های اخیر به سمت تنش زدایی گام بر می دارد.

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی عنوان کرد: به گمانم ایران به طرز مناسبی به این اقدام پاسخ دهد. اینکه چنین قطعنامه ای تنها چند روز پس از عزاداری مرگ رییس جمهور و وزیر خارجه آن ها صادر شود، انسانی نیست. نویسندگان این قطعنامه از ملاحظات سیاسی و دیپلماتیک برخوردار نبودند و محتوای کلی این قطعنامه نیز نشان دهنده دیپلماسی هوشمندانه نیست. ایرانیان قطعا پاسخی ارایه خواهند کرد. این پاسخ نیز متاسفانه منجر به ایجاد مشکلات بیشتر در روابط میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد شد.

این صحبت های تحریک آمیز اولیانوف عملا تله ای تنش آمیز برای ایران است و نشان می دهد که روسیه همچنان به دنبال این است تا از کارت ایران بازی کند و تجاوز نظامی خود به اوکراین را به حاشیه ببرد.

از سوی دیگر، امضای توافقنامه جامع همکاری ها میان ایران و روسیه که کسی هم جزییات چندانی از محتوای آن نمی داند با اعلام طرف روسی به تعویق افتاده است. اما تهران و مسکو روایت های متفاوت و بعضا متضادی در این باره ارایه کرده اند.

در ماه های اخیر دولت ابراهیم رییسی تلاش کرده بود ضمن گسترش مناسبات با مسکو، زمینه امضای یک توافقنامه جامع همکاری ها میان دو طرف را به امضا برساند. اما با وجود اصرار های تهران، سرگیی لاورف، وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه به دلیل آنچه «مشکلات اداری» خوانده بود از تعویق در امضای آن خبر داده بود.

همچنین وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه دو طرف پیشتر در مورد متن آن به توافق رسیده اند اضافه کرده که برای رسمی شدن آن باید به امضای روسای جمهور دو کشور برسد و جمهوری اسلامی ایران «نیازمند انجام برخی مراحل قانونی در این خصوص است که پیشتر در معاهده ذکر شده است.»

وزیر خارجه روسیه قدری مبهم صحبت کرده و مشخص نیست مشکلات اداری مد نظر او، نبود رییس جمهور مستقر در تهران است یا جمهوری اسلامی باید اقداماتی فراتر از آن در این رابطه انجام دهد.

با این حال مقام های ایرانی اصرار دارند که هیچ مشکلی وجود ندارد و معاهده مذکور به زودی امضا خواهد شد. علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران در همین رابطه روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: «هیچ وقفه ای در روند نهایی شدن این سند ایجاد نشده و روال عادی خود را طی می کند. این سند بین دو طرف در حال بررسی کارشناسی است و باید جلسه ای برای نهایی شدن آن برگزار شود.»

روز سه شنبه کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو هم از اساس مسیله به تعویق افتادن ماجرا را تکذیب و آن را «اشتباه رسانه های ایران در ترجمه گزارش های رسانه های روسیه» نامید. جلالی همچنین در ادامه گفت: «برخی از دوستان در داخل ایران به صورت شتاب زده اخبار نادرستی را منتشر می کنند، اما واقعیت این است که ما دو سال است که روی این موافقتنامه جامع کار می کنیم. مطلبی که نوشته شده کذب است. روز گذشته لاورف در دیدار با باقری کنی پیگیر بودند که این موافقتنامه هرچه سریعتر بین دو کشور امضا شود.»

جلالی همچنین به نقل از لاوروف گفته است که وزیر خارجه روسیه خطاب به باقری گفته: «آنچه من گفتم آخرین وضعیت توافق بین دو کشور است.»
اظهارات جلالی، اما در حالی منتشر شده که خبرگزاری دولتی ریانوستی روسیه روز سه شنبه در گزارشی به نقل از ضمیر کابلوف، از مقام های وزارت خارجه این کشور نوشته بود که امضای توافق به دلیل «مشکلات در طرف ایرانی» به صورت موقت به حالت تعلیق در آمده است. او همچنین در گفتگوی دیگری با دیگر خبرگزاری این کشور یعنی تاس اضافه کرده بود که مسیله مورد نظر «انتخابات ریاست جمهوری در ایران» است و به همین دلیل امضای این توافقنامه به حالت تعلیق در آمد.

این مقام روس البته اضافه کرده که مسکو اصلاحات مورد نظر تهران را انجام و به آن ها ارایه داده، اما تهران هنوز به آن پاسخ نداده است. در همین رابطه دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در اظهار نظر دیگری اعلام کرد که تهران و مسکو بر روی توافق همکاری های جامع دو طرفه کار می کنند. این مقام ارشد روس البته افزوده بود که به دلیل برخی رخداد ها ممکن است زمان بندی بخش هایی از این توافق تغییر کند.

با این حال از آنجایی که امضای چنین معاهداتی در سال های اخیر بیش از اینکه با نظر دولت باشد بیشتر در سطح کلان نهایی شده، مشخص نیست واقعا دلیل به تعویق افتادن این توافق چه چیزی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تله تنش آمیز روسیه برای ایران" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تله تنش آمیز روسیه برای ایران"، کلیک کنید.