بی حسی دست چگونه درمان می‌شود؟

کرختی یا بی‌حسی و مورمور شدن، حس غیرمعمول سوزش است که می‌توانند در هر بخش بدن اتفاق ‌بیفتد. مورمور شدن معمولا در دست‌ها، پاها، بازوها و اندام­‌های تحتانی ایجاد می‌شود. اصطلاح پزشکی برای بی‌­حسی و مورمور شدن، پارستزی است.اگر بی‌حس و مورمور شدن طولانی‌­مدت باقی‌ماند و دلیل واضحی برای آن وجود نداشت، می‌تواند دلیل یک بیماری یا جراحت، مانند مالتیپل اسکلروز (MS) یا سندرم تونل کارپال باشد. همچنین توجه داشته‌باشید که با‌توجه‌به متفاوت بودن علل بی‌حسی، درمان بی حس شدن انگشتان دست راست به تشخیص بیماری زمینه‌ای بستگی دارد.

بی حسی دست چگونه درمان می‌شود؟

علائم همراه بی ­حسی یا کرختی و مورمور شدن دست و پا چیست؟

علل متنوعی باعث ایجاد کرختی می‌شوند، بنابراین علائم بسیار متفاوتی می‌­تواند همراه با آن وجود داشته‌باشد:

  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • اختلال در صحبت کردن
  • جوش‌های پوستی دردناک
  • اسپاسم عضله (گرفتگی عضله)
  • سردرد
  • افزایش وزن
  • اختلال بینایی
  • و بسیاری علائم مرتبط با علل زمینه‌ای متابولیک

بی‌حسی و مورمور شدن بخشی از پوست می‌تواند باعث کاهش حس حرارت و درد در آن ناحیه شود. بنابراین احتمال بروز سوختگی (در اثر عدم احساس دمای بسیار گرم) و زخم و جراحت (در اثر عدم احساس درد در برخورد با اجسام برنده) وجود دارد و باید نسبت به این موضوع احتیاط کرد.

علت بی حسی انگشتان دست و علت بی حسی انگشتان پا چه بیماری هایی است؟

حتما از خود می‌پرسید که بی حسی بدن نشانه چیست! در برخی بیماری‌ها بی‌­حسی یا مورمور شدن به‌عنوان یک علامت است. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • دیابت

دیابت نیز تأثیر بسزایی در بی حسی دست دارد. بی حسی متقارن و شکایت سوزش در دست‌وپا در افراد مبتلا به دیابت شایع است. درمان ابتدا با کنترل قند و سپس با مکمل‌های دارویی حمایتی انجام می‌شود.

  • سندرم تونل کارپال

ناحیه مچ دست که ساختار تونل مانندی دارد به‌عنوان تونل کارپال تعریف می‌شود. در قسمت داخلی این تونل که بین استخوان‌ها و بافت‌های دست قرار دارد، ده شکل آناتومیکی مختلف به‌ویژه عصب مدیان وجود دارد. عصب میانی حس انگشت شست، اشاره، وسط و حلقه را فراهم می‌کند و باعث انقباض انگشت شست می‌شود. در صورت وجود سندرم تونل کارپال، رباط‌ها و تاندون‌ها در تونل متورم می‌شوند و روی عصب میانی فشار می‌آورند.

  • کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم، تیروئیدیت هاشیموتو)

اگر غده تیروئید نتواند هورمون تیروئید را به طور متعادل تأمین کند، می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی مانند ریزش مو، ضعف، مشکلات وزن، خشکی پوست و درد مفاصل شود. علاوه بر همه اینها، بی حسی در دست‌ها نیز می‌تواند ناشی از عدم تعادل تیروئید باشد. اگر کم‌کاری تیروئید به‌موقع درمان نشود، می‌تواند مشکلات بسیار جدی ایجاد کند.

  • پدیده‌ی رینود
  • تومور
  • مالتیپل اسکلروز یا ام اس
  • آسیبی خاص، مانند آسیب عصبی در گردن، مثل دیسک کمر یا دیسک گردن
  • صرع
  • سخت‌شدن شریان‌­ها
  • سکته مغزی یا حمله‌ی ایسکمیک گذرا (یک سکته‌ی مغزی جزئی)

همچنین آسیب به پوست با جوش، التهاب یا جراحت علت دیگری برای کرختی یا مورمور شدن هستند. به‌علاوه شرایطی که می‌توانند آسیب‌هایی مثل سرمازدگی و زونا (جوش­‌های دردناکی که با ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شوند) را ایجاد کنند.

بی حسی دست چپ چیست؟

این مشکل که معمولاً به دلیل فشردگی عصب ایجاد می‌شود، می‌تواند در آسیب‌های مفصلی نیز رخ دهد. علاوه بر این، اولین مشکل مشکوک، مشکلات جدی در قلب است. اگر بی حسی بازو همراه با بی حسی وجود داشته باشد، جذب اکسیژن کافی در ماهیچه‌های کرونری قلب وجود ندارد. این وضعیت که آنژین کرونری نامیده می‌شود، می‌تواند باعث حمله قلبی شود. ازآنجایی‌که بی حسی دست چپ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، هنگام احساس ناراحتی شدید، مشورت با پزشک ضروری است.

بی حسی دست راست چیست؟

شایع‌ترین علت بی حسی در دست راست، سندرم تونل کارپال است. گاهی اوقات ممکن است به دلیل مشکلات نخاعی و مغزی نیز رخ دهد. علاوه بر این، ضربه‌های ناگهانی، شکستگی استخوان دست راست و ترک نیز می‌تواند باعث بی حسی شود. بی حسی در دست راست یا هر دو دست در بسیاری از بیماران دیابتی دیده می‌شود.

چه مواقعی برای درمان بی ­حسی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

هر فردی ممکن است گاهی کرختی، مورمور شدن، یا احساس سوزش را تجربه کند. مثلا هنگام ایستادن، بعد از نشستن طولانی‌مدت، این حالت احساس می‌شود و معمولا طی چند دقیقه برطرف می‌­شود. با‌این‌حال، اگر هیچ دلیل واضحی برای ادامه‌ی بی‌حسی و مورمور شدن وجود نداشت و همراه آن احساس سرگیجه، اسپاسم عضلانی یا جوش وجود داشت، لازم است به پزشک مراجعه شود. همچنین اگر علائم در پاها هنگام راه‌رفتن بدتر شد، یا اگر مکررا احساس ادرار داشتید، به پزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات، احساس بی‌حسی و مورمور شدن نشانه‌ی آسیب یا شرایط پزشکی جدی است. اگر به‌تازگی آسیب به سر، گردن یا پشت داشتید، یا توان راه‌رفتن یا حرکت ندارید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. از‌دست‌دادن هوشیاری، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد نیز، یک نشانه‌ی هشداردهنده است که در این شرایط نیازمند مراجعه به پزشک هستید.

درمان بی ­حسی چیست؟

به‌ دلیل علل متنوع کرختی و مورمور شدن، درمان به‌علت علائم بستگی دارد. درمان در راستای برطرف‌کردن علت زمینه­‌ای متمرکز است. مثلا اگر به بیماری ام اس مبتلا باشید و این مور مور شدن ناشی از ام اس باشد، برای درمان آن، روش‌های مختلفی در نظر گرفته‌می‌شود که یکی از آنها داروهای سرکوب ایمنی است. از دیگر درمان‌هایی که ممکن است در رفع کردن بی‌حسی در نظر گرفته‌شود، می‌توان به استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌ها اشاره کرد. یکی از درمان‌هایی که برای بی‌حسی انجام می‌گیرد، طب سوزنی است. این درمان می‌تواند به بهبود مور مور شدن بدن کمک کند.

آیا می‌توان از بی حسی دست پیشگیری کرد؟

اجتناب از کارهایی که باعث فشار به آرنج، مچ دست و دست می‌شود یکی از اقدامات پیشرو برای جلوگیری از ناراحتی است که باعث بی حسی دست می‌شود. اگر در حین کار نیاز به خم‌شدن مداوم مچ باشد، باید در فواصل زمانی معینی به مچ دست استراحت داد و از واردشدن بار بیش از حد به مچ دست خودداری کرد. از اعمالی مانند تکان‌دادن فرش و فشاردادن لباس‌ها باید تاحدامکان اجتناب شود.  همچنین عضلات دست، مچ و انگشتان را باید با انجام تمریناتی که  توسط پزشک توصیه می‌شود تقویت کرد.

بی حسی دست، گزگز و ازدست‌دادن حس ممکن است به بازو سرایت کند. پزشک متخصص باید بدون منتظر ماندن این شکایات که باعث کاهش قابل‌توجه کیفیت زندگی فرد می‌شود، معاینه شود؛ بنابراین، قبل از پیشرفت ناراحتی موجود و افزایش شکایات، بیماری قابل‌درمان است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بی حسی دست چگونه درمان می‌شود؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بی حسی دست چگونه درمان می‌شود؟"، کلیک کنید.