اگر شما هم مثل من همیشه دنبال راههای جدید برای معرفی و رشد کسب وکارتون هستید حتماً تجربه سر زدن به سایتهای مختلف معرفی کسب و کار رو دارید. ولی واقعیت اینه که همه سایتها به درد نمیخورن و خیلیهاشون فقط وقت و هزینه شما رو میگیرن. من هم بارها تجربهی مشابهی داشتم و تو این مقاله میخوام بهترین سایت های معرفی کسب و کار که واقعاً کار میکنن رو با شما به اشتراک بذارم.
چرا سایت های معرفی کسب و کار مهم هستن؟
اول از همه بزارید خیلی ساده بگم : کسب وکار بدون معرفی یعنی هیچ! خیلی از افراد فکر میکنن راه اندازی یه سایت یا پیج اینستاگرام کافیه ولی واقعیت اینه که تا شما دیده نشید هیچ اتفاقی نمیافته. سایتهای معرفی کسب و کار به شما کمک میکنن که در معرض دید بیشتری قرار بگیرید و ترافیک واقعی به سمت شما بیاد.
بهترین سایت های معرفی کسب و کار جهانی یا داخلی؟
اولین چالش برای انتخاب بهترین سایتهای معرفی کسب و کار اینه که آیا باید از سایتهای داخلی استفاده کنیم یا جهانی؟ من شخصاً تجربههای مختلفی داشتم. بعضی وقت ها سایتهای جهانی مثل Yelp و Google My Business خیلی خوب عمل میکنن ولی از اونجایی که خیلی از کاربران ایرانی دسترسی به این سایتها ندارن یا باهاشون آشنا نیستن بهتره بیشتر روی سایتهای داخلی تمرکز کنیم.
سایتهای دایرکتوری
دایرکتوریها مثل یه دفترچه تلفن آنلاینن. اگه یه پروفایل خوب توش بسازی همه اونایی که دنبال محصول یا خدمت تو هستن کسبوکارتو راحت پیدا میکنن. با این کار هم اسم و رسمت میره بالا هم تو گوگل بیشتر دیده میشی و کلی مشتری جدید گیرت میاد. تازه میتونی با بقیهی کسبوکارها هم آشنا بشی و یه شبکهی قوی بسازی.
یکی از این دایرکتوریهای معروف و حرفهای سایت شیراز کجو هست که همین طور که از اسمش مشخصه تو شیراز فعالیت میکنه و اون رو به شیرازیهای عزیزی که میخوان کسبوکارشون تو شیراز بدرخشه پیشنهاد میدم. با شیراز کجو مشتریهای محلی خودشون میان سراغتون و به کسبوکارتون رونق میدن. پس همین الان دست به کار بشین و تو شیراز کجو ثبتنام کنین کافیه روی لینک زیر کلیک کنین:
از جمله مشاغلی که برای تبلیغ در شیرازکجو بسیار مناسبه و بازدهی خوبی داره می تونم به سالن های زیبایی شیراز و بهترین وکیل شیراز اشاره بکنم.
دیوار
دیوار یکی از معروفترین سایتهای خرید و فروش و معرفی کسب وکار توی ایرانه. هر نوع کسب وکاری که داشته باشید میتونید توی دیوار یه صفحه ایجاد کنید و محصولات یا خدماتتون رو معرفی کنید. خود من برای معرفی چندین پروژه کوچیک ساختمانی از دیوار استفاده کردم و نتیجه خیلی خوبی گرفتم.
ویژگی ها :
- رایگان بودن
- امکان درج آگهی ویژه
- دسترسی سریع به مخاطب هدف
نکته : فقط حواستون باشه که توی دیوار باید مداوم آگهیتون رو آپدیت کنید تا پایین نیاد و دیده بشه.
شیپور
شیپور هم شبیه به دیواره ولی با تمرکز بیشتر روی فروش محصولات دست دوم. با این حال برای معرفی کسب وکار هم میتونه مفید باشه. اگه کسب وکارتون به نوعی با فروش محصولات دست دوم مرتبطه حتماً از شیپور استفاده کنید.
ویژگی ها :
- رابط کاربری ساده
- امکان درج آگهی رایگان و پولی
- دسته بندی های متنوع
سنجاق
سنجاق یکی دیگه از پلتفرمهای خوبیه که به شما اجازه میده کسب وکارتون رو معرفی کنید. این سایت بیشتر برای ارائه دهندگان خدمات مثل تعمیرات نصب و… مناسبه. من خودم یه بار از سنجاق برای معرفی یه کسب وکار خدماتی استفاده کردم و تونستم توی مدت کوتاهی کلی مشتری پیدا کنم.
ویژگی ها :
- دستهبندیهای دقیق برای انواع خدمات
- امکان تعامل مستقیم با مشتریها
- فضای رقابتی سالم
کافه بازار
اگه شما یه کسب وکار آنلاین دارید و به دنبال فروش محصولات دیجیتال مثل اپلیکیشن هستید کافه بازار بهترین جا برای شماست. این پلتفرم برای توسعه دهندگان ایرانی یه فرصت عالیه که محصولات خودشون رو به میلیونها کاربر ایرانی معرفی کنند.
ویژگی ها :
- جامعه بزرگ کاربران
- پشتیبانی خوب
- امکان تبلیغات درون برنامه ای
ترب
ترب یه موتور جستجوی محصولات هست که به شما اجازه میده محصولاتتون رو با قیمت های رقابتی معرفی کنید. اگه شما یه فروشگاه آنلاین دارید و دنبال مشتریان بیشتری هستید ترب یه گزینه عالی برای شماست. من خودم از ترب برای افزایش بازدید سایتم استفاده کردم و نتیجه خیلی خوبی گرفتم.
ویژگی ها :
- مقایسه قیمت ها
- دسترسی به مشتری های واقعی
- امکان دیده شدن بیشتر در گوگل
اگه کسب وکارتون بیشتر تو حوزه B2B (Business to Business) فعالیت میکنه LinkedIn یه پلتفرم جهانی فوق العاده برای شماست. من با استفاده از لینکدین تونستم چندین همکاری بین المللی رو شروع کنم و به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنم.
فایور
برای اونایی که دنبال کار فریلنسری هستن یا خدمات دیجیتال ارائه میدن Fiverr یه گزینه جهانی عالیه. فایور به شما اجازه میده خدمات خودتون رو به کاربران بین المللی معرفی کنید و درآمد ارزی داشته باشید. هرچند ممکنه برای ایرانیها محدودیتهایی وجود داشته باشه ولی اگه از راههای قانونی استفاده کنید میتونید کسب درآمد خوبی داشته باشید.
پونیشا
پونیشا نسخه ایرانی Fiverr محسوب میشه و برای فریلنسرهای داخلی یه بستر عالیه. توی پونیشا میتونید پروژههای مختلفی رو انجام بدید و مهارتهاتون رو به شرکتها و کارفرماهای داخلی معرفی کنید.
ویژگی ها :
- امکان پیشنهاد پروژه
- امنیت بالا در پرداخت ها
- فرصت های متنوع کاری
آپارات
خیلی از ماها فکر میکنیم آپارات فقط برای ویدیو دیدن خوبه ولی واقعیت اینه که آپارات یه ابزار خیلی خوب برای تبلیغات ویدیویی هم هست. شما میتونید یه کانال توی آپارات بسازید و محصولات یا خدماتتون رو توی ویدیو معرفی کنید. من شخصاً یه بار برای یه پروژه ی تولید محتوا از آپارات استفاده کردم و نتیجه عالی بود.
نکته:
لازمه به این نکته اشاره بکنم که اگه یه کسب وکار آنلاین دارید گرفتن ای-نماد برای شما ضروریه. ای نماد نه تنها اعتبار شما رو بیشتر میکنه بلکه توی نتایج جستجوی گوگل هم تاثیر مثبت داره. خیلی از مشتریها وقتی ببینن که یه کسبوکار ای نماد داره اعتماد بیشتری بهش پیدا میکنن.
کلام آخر:
معرفی کسب وکار در سایتهایی که در این لیست به عنوان بهترین سایتهای معرفی کسب و کار معرفی کردم میتونه کلید موفقیت شما باشه. انتخاب سایت مناسب بستگی به نوع کسب وکار مخاطب هدف و بودجه شما داره. تجربه شخصی من نشون میده که استفاده از ترکیب چندین سایت میتونه بهترین نتیجه رو بده.
پرسش و پاسخ
۱. آیا استفاده از سایتهای معرفی کسب و کار نیاز به هزینه داره؟
سایتهای معرفی کسب و کار معمولا مبلغی رو برای تبلیغ کسب و کارتون میگیرن.
۳. معرفی در چندین سایت بهتره یا فقط یکی؟
بهتره توی چندین سایت معرفی بشید تا بیشترین دیده شدن رو داشته باشید.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بهترین سایت های معرفی کسب و کار" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بهترین سایت های معرفی کسب و کار"، کلیک کنید.
من چند بار توی دیوار آگهی گذاشتم ولی مشکل اینه که آگهی ها زود به پایین لیست می رن. کسی می دونه چطوری می شه آگهی رو بیشتر جلوی چشم نگه داشت؟
از سنجاق برای معرفی کسب وکار خدماتی ام استفاده کردم اوایل خوب بود ولی الان به نظر میاد رقابت زیادی توش ایجاد شده و دیگه مشتری زیادی نمیاد سمت ما. شما چی فکر می کنید؟
توی ترب قیمت های فروشگاه های مختلف رو مقایسه کردم ولی بعضی وقت ها قیمت هایی که زده واقعی نیست! کسی تجربه مشابهی داشته؟ راهی هست مطمئن بشیم؟
سایت های بین المللی مثل فایور برای ما ایرانی ها خیلی سخته. با تحریم ها و مشکلات پرداختی به نظرتون ارزشش رو داره ازش استفاده کنیم یا بهتره تمرکزمون رو روی سایت های داخلی بذاریم؟
با کافه بازار برای انتشار اپ کار کردم ولی فکر نمی کردم این قدر رقابت سنگین باشه. یکم هزینه تبلیغاتش هم بالاست. تجربه شما از تبلیغات توی کافه بازار چطور بوده؟