ایران مشکلی در تامین نیروی کار ندارد/ بحرینیان: دفاعی از حضور افغانستانی ها در ایران نداشته ام

 زهرا علی اکبری- حضور چشمگیر نیروی اتباع کشورهای همسایه در ایران این روزها به مساله ای مهم برای افکار عمومی بدل شده است.

ایران مشکلی در تامین نیروی کار ندارد/ بحرینیان: دفاعی از حضور افغانستانی‌ها در ایران نداشته‌ام

این روزها اما اتفاقی تازه رخ داده در فضای مجازی سخنانی در مورد اتباع افغانستانی از قول کسانی منتشر می شود که صحت و سقم آن جای سئوال دارد.

محمد بحرینیان پژوهشگر توسعه و فعال اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری خبرانلاین در پاسخ به این سئوال که آیا در روزهای گذشته اظهارنظری در این زمینه داشته است یا یخر پاسخ منفی داد.   این در حالی است که در شبکه ی ایکس اظهار نظری از وی دال بر ضرورت حضور افغانستانی ها منتشر شده است. در فضای مجازی متنی از قول این پژوهشگر با این مضمون به چشم می خورد : «ما باید با پذیرش ۱۷ میلیون افغان در ایران مشکلات نیروی کار خود را برطرف کنیم آن هم نه صرفاً کارگر ساده بلکه در سطوح کارشناسی و میانی به پذیرش افعان ها نیازداریم!»

این متن واکنش های گسترده ای را نیز در پی داشته است.

 او در گفتگو با خبرگزاری گولوپ در این زمینه گفت: از آنجایی که در هیچ شبکه مجازی حضور ندارم اطلاعی هم از این متن نداشتم تا این که یکی از دوستان عزیزم این موضوع را به همراه توهین هایی که بر اثر ناآگاهی انجام گرفته به اطلاعم رساند. باعث تأسف است که جامعه ما با آفت فضای مجازی روبه رو شده و هر حرفی بلافاصله به سادگی پذیرفته می شود.

او گفت: ابتدا باید بگویم متنی که در شبکه مجازی ایکس از قول من نقل شده به لحاظ محتوی و عددی که در آن اشاره شده اصولاً منطقی و عقلانی نیست! و معلوم است که نویسنده خبر جعلی درکی و تصوری دقیق از مفهوم عدد ۱۷ میلیون ندارد همچون بسیاری از آمارهایی که برخی از مسئولین بر زبان می آورند زیرا چنین چیزی در حال حاضر در ظرفیت کشور ما نمی گنجد. به علاوه کل نیروی کار کشور افغانستان هم این اندازه نیست. منتشرکننده متن حتی آگاهی نداشته که اگر عنوانی را به کار می برد آیا صحیح است یا خیر! در کشور ما «هیأت اتاق بازرگانی» نداریم. بلکه عنوان صحیح «هیأت نمایندگان اتاق ایران» است و من نیز از پنج سال پیش تاکنون دیگر عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران نیستم. آیا پیش از پنج سال چنین صحبتی را نموده ام!؟ در آن موقع که مشکل مهاجرت مردم افغانستان را نداشتیم.

او ادامه داد: نکته بعدی عدم تعیین مأخذ استخراج این گفته ها است. آیا از من در سخنرانی مقاله یا مصاحبه ای چنین صحبت هایی شنیده یا بیان شده است!؟ اساسا اتباع افغانستان قریب به اتفاق نیروی کار ساده هستند. تازه ما مشکل جدی در نیروی کار نداریم. مشکل سرمایه گذاری و سیاست های اقتصادی کشور است.

بحرینیان تاکید کرد: متأسفانه در فضای مجازی بدون ذکر هر ماخذ و یا استنادی گفته های غلط به سرعت منتشر می شود و این موضوع آفت است. افراد ساده نیز بدون هرگونه تحقیق از صحت و سقم مطلب توهین ها و صحبت های ناروایی را نثار افراد می کنند که شرم آور است و شایسته خودشان هم نیست.

وی گفت: از آنجایی که طی بیش از ۵۰ سال گذشته که هم به کار تولید و هم پژوهش مشغول بوده ام یکی از رسالت هایم همواره پیشرفت و شکوفایی کشورم بوده است و ورودم به عرصه تولید از همین باب آغاز شد. در ۳۰ سال گذشته هم همواره در سخنانم بر پیشرفت و توسعه درونزای کشور با توجه به ذخیره دانش و توان مدیریت کارشناسان نخبگان ملی و وطن دوست و جوانان توانمندکشورم تأکید کرده و از آن همواره دفاع کرده ام. صحبت های من همواره بر اساس مستندات علمی کتاب ها نقل قول های رسمی و داده های منتشر شده توسط مراکز معتبر داخلی و بین المللی است و با توجه به دقت و توجهی که به مطالب منتشر شده از سوی خود دارم تا زمانی که از صحت موضوع نقل قول و داده ای مطمئن نباشم به نشر آن اقدام نخواهم کرد. از این رو اعلام می کنم مطلب منتشر شده کذب محض است و مطلقاً چنین مطالبی را درتمام طول عمرم به زبان نیاورده ام. یقیناً این مطلب با اهداف خاصی منتشر شده که صدای نقد منصفانه و متکی به آمار و اسناد معتبر را خاموش نماید.

۲۲۳۲۲۳

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ایران مشکلی در تامین نیروی کار ندارد/ بحرینیان: دفاعی از حضور افغانستانی ها در ایران نداشته ام" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ایران مشکلی در تامین نیروی کار ندارد/ بحرینیان: دفاعی از حضور افغانستانی ها در ایران نداشته ام"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه