آفتاب نیوز :
بر اساس آمار راه آهن جمهوری اسلامی ایران میزان ترانزیت ریلی کشور در سال 1400 بالغ بر یک میلیون و 938 هزار و 582 تن بوده که این رقم در سال 1401 با رشد منفی حدود 26 درصدی به یک میلیون و 432 هزار و 582 تن کاهش یافت.
در ادامه سال گذشته ترانزیت ریلی با رشد حدود 9.6 درصدی به یک میلیون و 570 هزار و 434 تن رسید. این میزان در مقایسه با ترانزیت سال 1400 حدود 19 درصد کمتر است.
بیمه مهندسان پس از سه دهه تصویب شد
حمزه شکیب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه بیمه مهندسان نظام مهندسی پس از سه دهه، سال گذشته در صحن مجلس به تصویب رسید، گفت: بیمه مهندسان در سال های اخیر یکی از مطالبات قدیمی جامعه مهندسی کشور بود و این موضوع به دلیل اهمیت آن برای جامعه مهندسی به موازات موضوع اصلاح قانون نظام مهندسی با همت رییس مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران مجلس در سال گذشته (چهارشنبه، یکم آذرماه) تصویب و در قالب برنامه توسعه هفتم ابلاغ و اجرایی می شود و با توجه به تصویب بودجه برای اجرای بیمه مهندسان، برای اجرای این قانون هیچ مانع اجرایی وجود ندارد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره تاخیر در ابلاغ این قانون، افزود: بند مرتبط با بیمه مهندسان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است، اما به دلیل اینکه با چند موضوع دیگر از مفاد برنامه هفتم مورد ابهام، شورای محترم نگهبان بوده که به مجلس مجدد بازگشت و پس از رفع اشکالات آن موضوعات، دوباره به شورای نگهبان ارسال شد؛ پس از تایید شورای نگهبان قانون بیمه مهندسان در قالب برنامه هفتم ابلاغ خواهد شد.
تخصیص یک میلیارد دلاری هندی ها برای توسعه بندر چابهار
علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: اجرای قرارداد بندر چابهار با هند در اولویت برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد؛ و روند بهره برداری بندر چابهار را کشور هندی انجام می دهند، البته سرمایه گذاری طرف هندی به صورت مستقیم است. از سه ماه قبل کار ها را در زمینه این سرمایه گذاری آغاز شده و در مرحله نهایی برای امضای قرارداد تامین تجهیزات قرار دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ایجاد شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند، گفت: درباره بخش دوم قرارداد هندی تامین مالی حداقل 250 میلیون دلار و حداکثر یک میلیارد دلار است. اولین جلسه اجرایی سازی این برنامه با بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و سفیر هند در ایران برگزار شده و پروژه های وزارت راه و شهرسازی که عمدتاً طرح های حمل ونقلی (افزایش سرعت تکمیل پروژه ریلی، جاده، فرودگاه و …) در پس کرانه بندر شهید رجایی است.
وی خاطرنشان کرد: بخش دوم قرارداد با هندی، تسهیلات که در بخش خصوصی به عنوان مجری قرار می گیرد. در این راستا با همکاری معاونت ساخت وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه مطالعات فنی و اقتصادی پروژه ها هستیم که برای طرف هندی ارسال می شود.
افزایش 29 درصدی تخلیه کالای اساسی در 2 ماه امسال
میزان تخلیه کالا های اساسی شامل جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور در دو ماهه فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته (1402)، معادل 4 میلیون و 57 هزار و 473 تن بود که در این بین جو رشد 140 درصدی، ذرت رشد 28 درصدی، سویا رشد 161 درصدی، شکر رشد 100 درصدی و روغن رشد 132 درصدی داشت.
میزان تخلیه گندم طی دو ماهه نخست سال جاری، معادل 26 هزار و 325 تن و میزان تخلیه جو نیز معادل 147 هزار و 758 تن بود که حاکی از رشد 140 درصدی جو نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و میزان تخلیه ذرت طی مدت مذکور معادل 2 میلیون و 239 هزار و 766 تن بود که حاکی از رشد 28 درصدی است.
افزون بر این گزارش، میزان تخلیه سویا طی 60 روزه نخست سال جاری، معادل یک میلیون و 64 هزار و 710 تن بود که رشد 161 درصدی را نشان می دهد و میزان تخلیه برنج نیز طی مدت مذکور، معادل 10 هزار و 43 تن بود.
اعتبار 10 هزار میلیارد تومانی برای ترمیم آزادراه
حسین مینایی رییس هیات مدیره شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز – اصفهان در گفت: شرکت ساخت، نگهداری و احداث آزادراه شیراز – اصفهان به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت دفاع، از بودجه این وزارتخانه در اجرای آزادراه استفاده نشده است. کریدور شمال – جنوب یکی از پروژه های اصلی و مهم کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است و زمانیکه آزادراه شیراز-اصفهان به بوشهر و در نهایت عسلویه وصل شود، گامی بلند در زمینه اجرایی شدن کریدور شمال-جنوب برای کشورمان و تحقق دستاورد های آن رخ می دهد.
رییس هیات مدیره شرکت احداث و نگهداری آزاد راه شیراز – اصفهان تاکید کرد: هر هفت سال آزادراه ساخته شده نیازمند ترمیم مجدد است، زمانیکه تاکنون عوارضی در آزادراه شیراز – اصفهان تعیین و اخذ نشده قطعاً پس از هفت سال با کمبود اعتباری مواجه خواهیم شد، زیرا برای ترمیم نیازمند 10 هزار میلیارد تومان منبع مالی است این در حالیست که حمل و نقل پایه اصلی توسعه کشور و یکی از عناصر پیشرفت و توسعه هر کشوری زیرساخت های حمل و نقل و ترانزیت آن است.
مینایی در پایان خاتمه خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند، هم اکنون برای ساخت هر یک کیلومتر از قطعات باقی مانده آزادراه شیراز – اصفهان باید 110 میلیارد تومان هزینه کرد، اما زمانیکه نرخ عوارضی تصویب و ابلاغ نشود این پروژه کند پیش خواهد رفت به دلیل ضرورت دارد وزارت راه و شهرسازی تمهیدات جدی داشته باشد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اسم آزادراه شیراز – اصفهان تغییر کرد" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اسم آزادراه شیراز – اصفهان تغییر کرد"، کلیک کنید.